Limitless

9. august 2011 af Nikolaj Sonqvist

Limitless billede

Limitless er begrænset i originalitet

Edward "Eddie" Morra (Bradley Cooper) er forfatter i personlig og professionel krise. Deadline for hans nyeste bog er overskrevet og han har ikke skrevet et eneste ord. Hans kæreste er lige skredet og folk misforstår ham som vagabond eller narkoman. En dag møder han sin ekskærestes bror, Vernon Gant, som tilbyder ham en pille med det nootropiske stof NZT-48, der bevirker at brugeren kan udnytte 100 % af sin hjernekapacitet, modsat vores normale 20 %. Eddie tager modvilligt imod det og inden næste morgen har han skrevet det meste af bogen færdig. Da virkningen er væk dagen efter, opsøger han Vernon, som desværre er blevet dræbt, men Eddie finder en hel pose NZT-48 og en bunke kontanter og dette bliver starten på Eddies vej til senator og stofmisbruger.

Limitless bygger på romanen The Dark Fields (2001) by Alan Glynn og er instrueret af Neil Burger, der tidligere har instrueret The Illusionist (2006) og The Lucky Ones (2008). Filmen følger tråden fra de senere års popkulturs og postmodernististiske værker Wanted (2008) og The Matrix (1999) (også selvom Eddie siger til sine bodyguards: Don't wear the same color suits, this is not "The Matrix") med hurtig klipning, lyse farver, populærmusik og historien om den uduelige, naive taber, der pludselig kommer i besiddelse af ukendte kræfter og ender med det halve kongerige. Eddie lever den trænge forfatterlevevej og ligner en bums på gaden. Hans liv er ustruktureret og på vej mod afgrunden, da han pludselig kommer besiddelse af wonder-druget. At NZT-48 stoffet gør det muligt at udnytte hele sin hjernekapacitet på en gang, giver ham uanede muligheder. Og inden længe har Eddie imponeret forretningsmanden Carl Van Loon (Robert De Niro) ved at forvandle håndøre til millioner på Wall Street. Nu står Eddie og skal rådgive de helt store kanoner. Men uden stoffet er han stadig en taber.

Det er en interessant tankegang, at man skal kunne komme til at bruge hele sin hjernekapacitet på en gang og dermed udvide sine sanser. Eddie kan pludselig huske alt, han nogensinde har læst, hørt eller set, han kan lære et fremmed sprog på en dags tid, forstå og forbedre avancerede ligninger og jorde hvem som helst i hvilket som helst emne. Om man ville kunne alt det, skal stå hen i det uvisse, men på nogle punkter overdriver Limitless mulighederne. Eddie kan forudsige fremtidige færdselsuheld ved at kalkulere trafikkens udvikling og da han kommer i slagsmål, kan uden problemer kopiere diverse kampsport fra Bruce Lee-film og tv-serier, han har set i årenes løb. Der skal vist lidt mere en uanet viden til at kunne opnå dette. Smidighed? Hård fysisk træning?

Men med ethvert rusmiddel kommer bivirkningerne og med NZT-48 kommer blackouts og hovedpiner og Eddie må sande, at flere tidligere misbrugere enten er døde eller er blevet syge. Alting har sin pris. Specielt når man starter sin karriere med at låne penge fra undergrunden til at investere, så kan alt den sex, luksus, karriere og popularitet som hans kæmpe viden har givet ham, være nok så meget værd.

Limitless er lidt uoriginal i det store hele, men stadig underholdende. Eddie møder generelt for lidt modstand i filmen. Dertil er han for suveræn en helt. Men tempoet i filmen giver den en vis underholdningsgrad og den interessante tankegang, får ens nysgerrighed til at tikke. Desværre føles filmen ikke fuldendt og hvad kunne have været den nye Matrix eller Wanted, bliver bare endnu en historie om Klods Hans, der får kongeriget til sidst.

Titel: Limitless
Original Titel: Limitless
Premieredato: 9. august 2011