Love, Wedding, Marriage

6. juli 2012 af Nikolaj Sonqvist

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Love, Wedding, Marriage billede

Torturredskaber bliver fortsat produceret i det 21-århundrede.

Ægteskabs komedie uden fyld
Ægteskabsrådgiveren Ava (Mandy Moore) bliver lykkeligt gift med vinproducenten Charlie (Kellan Lutz) og seks uger inde efter brylluppet meddeler hendes forældre hende, at de vil skilles, fordi at moderen Betty (Jane Seymour) har fundet ud af at faderen, Bradley (James Brolin), har haft en affære for 25 år siden. Ava forsøger nu at redde forældrenes ægteskab med alle de midler hun kender indenfor ægteskabsrådgivning, men det begynder desværre at gå ud over hendes eget ægteskab med Charlie. Og så bliver Charlie en bitter kartoffel fordi han ingen sex får.

Med en af filmhistoriens mest uinspirerende og opkastfrembringende titler Love, Wedding, Marriage, kommer her et romantisk overdrive af en film, der til tider føles som om, den er lavet af en forelsket 12-årig pige. Selvom plottet er hæderlige nok, forbliver filmen ligeså forudsigelig, tam og ueksotisk som en Margarita på det lokale pizzeria. Den modstand Ava møder er næsten fraværende og udelukkende et produkt af hendes egne egoistiske og stædige personlighed. Du kan nok forsøge at redde dine forældres ægteskab, men de er også voksne mennesker og kan nok klare det selv!

Ladi-fucking-da
Avas job som ægteskabsrådgiver er nøglen igennem hele filmen. Hun forsøger at redde sine forældres ægteskab, men forsømmer sit eget. Kun hendes irriterende og uduelige søster Shelby (Jessica Szohr) formår til sidst at banke hendes egoistisk blindhed af vejen og det ellers selvom hun har virket særdeles uintelligent. Men det er ligesom med børn at den ægte ærlighed skal høres.

Opslugt af sin egen stædighed og egoisme vil Ava ikke lade sin mor tage på ferie for første gang i sit liv, fordi at Ava ser det som vigtigere for hende at redde ægteskabet. Ava ønsker at opretholde drømmen om det perfekte liv og det perfekte ægteskab. Men selv hendes perfekte mand har skeletter i skabet og drømmen om det perfekte liv bliver brast bare seks uger inde i hendes eget ægteskab. Et hårdt slag for den über-romantiske forblindende forelskede Ava, der fortsat lever i barndommens lykkelige og problemløse sfære.

Enden er nær. Tak!
Og vi ved godt hvordan det hele ender og derfor ser vi udelukkende frem mod slutningen fordi, ja, det er slutningen. Det er hverken med spænding eller intensitet, men med ønske om at det snart slutter. Kliché er et kliché i anmeldelser, men det er samtidigt et ord, der er til for at kunne bruges. Når Ava er ked af det spiser hun is og kigger i fotoalbummet fra sin barndom. Når Ava er eftertænksom sidder hun på en stol i den grønneste have og plukker bladene en efter en af en rose. Når Ava og Charlie har haft et skænderi, bliver det forløst med morgenmad på sengen. Og når noget er blevet for alvorligt, bliver vi minder om at det også en komedie ved at Charlies uforbederlige ven Gerber (Michael Weston) bliver hevet som comic relief.

Der er væld af irriterende scener og uoriginale scener, at filmen til tider føles som om at alle tidligere idéer er forsøgt samlet i en og samme film. En kikset karaoke scene, en hæslig speeddating scene. En overhovedet ikke særlig morsom anden ægteskabsrådgiver Dr. George (Christopher Lloyd), der benytter alternative metoder og en tredje fedladen, aggressiv rådgiver, der hverken får smilebånd eller lattermuskler i bevægelse.

Love, Wedding, Marriage er aldeles forglemmelig. Den mangler humor for at kunne have gjort sig værdig som komedie, men den mangler tværdigmod ikke romantik. En bedre portionering havde haft sin plads. Det er skuespilleren Dermot Mulroneys instruktørdebut og kun et råd synes på sin plads: Hold dig til skuespillet!

Filmen er venligst stillet til rådighed af Atlantic

Titel: Love, Wedding, Marriage
Original Titel: Love, Wedding, Marriage