Love actually

21. november 2003 af Maj Ibsen

Love actually billede

Love actually er flere kærlighedshistorier puttet ind i en forrygende morsom film, som virkelig luner her op til jul.

Richard Curtis, som både har skrevet manuskriptet og instrueret filmen, fik sit store gennembrud inden for film, da han skrev manuskriptet til kærlighedskomedien ’Fire bryllupper og en begravelse’. Han er vild med kærlighedshistorier og ser sig selv skrive om kærligheden langt ud i fremtiden, derfor fik han idéen til Love actually, da han ligeså godt kunne skrive hele 10 kærligheds historier og fortælle dem i en film.

I Love actually beskriver Richard Curtis en del hindringer og problemer i forbindelse med kærligheden. Alting er ikke altid lige nemt, men til sidst er det altid kærligheden, som sejrer. Kærlighed er ofte en kompliceret størrelse, men den findes over alt, hvilket også kommer til udtryk i Richard Curtis film. Love actually foregår i den søde juletid i London, hvor der hersker glæde i alles hjerter så længe man har nogle at dele denne hyggelige tid med. Filmen følger en masse forskellige mennesker i deres kamp efter kærligheden. Den er bygget op som et stort puslespil, hvor brikkerne til sidst forenes med hinanden.

Filmen ligger hårdt ud med, tiltrædelsen af en ny premiereminister, en pladeindspilning, optagelsen af en pornofilm, et bryllup, en begravelse og en opdagelse af utroskab. Den fortsætter med, premiereministeren, som har et godt øje til den nyansatte yngre stuepige, som han senere fyrer uden, at han har røbet sine inderste følelser for hende. Kampen om at blive nummer 1 på hitlisten med dette års værste julesang som ingen kan holde ud at høre på. De blandede følelser for en fyr, som har været udsat for utroskab, og senere forelsker sig i den portugisiske hushjælp, som han ikke kan kommunikere med. Kontorbudet Colin, som drager til USA i håb om, at pigerne falder på stribe for hans engelske accent. Den 11-årige Sam, som forelsker sig i den populære pige, som han vil gøre alt for at imponere, og hans stedfar Daniel, som kun kan drømme om at være sammen med Claudia Schiffer efter at have mistet sin højt elskede kone. Premiereministerens søster, der bruger det meste af sin tid på at sy et hummerkostume til sin datter, mens hendes mand flirter rundt med en af de yngre sekretærer, og opfordre sin amerikanske medarbejder Sarah til at gøre noget ved hendes kærlighed til firmaets chefdesigner. Alt imens drømmer den nygifte goms bedste ven om at tage hans sted, og være sammen med hans smukke brud. Love actually har selvfølgelig den helt store happy ending for vores mange par, og fremstiller julen på den mest romantiske måde.

Filmen har en bred vifte af gode skuespillere, som virkelig forstår at gøre det hele meget komisk. Hugh Grant er ikke lige den første man forbinder med at skulle spille premiereminister, men han formår at gøre det på en anderledes og meget sjov måde. Udover Hugh Grant byder rollelisten på navne som: Emma Thompson, Liam Neeson, Laura Linney, Colin Firth, Alan Rickman og Billy Bob Thornton.

Love actually får en til at forlade biografen, med en lækker fornemmelse i hele kroppen. Det er som om man svæver på skyer, efter al den kærlighed man har fået tilført på filmens 2 timer. Filmen tænder helt klart for julestemningen i alle hjerter

Titel: Love actually
Original Titel: Love actually
Premieredato: 21. november 2003