Marseille

3. oktober 2014 af Nikolaj Sonqvist

Marseille billede

Visuelt og skuespilmæssigt stærkt fransk drama som godnathistorie

Gjort fremmed af fremmedlegionen
Alex (Jalil Lespert) kommer hjem efter 4 år i fremmedlegionen. Han er søn af Marseilles tidligere største mafiaboss og meldte sig ind på grund af trusler fra en rivaliserende korsikansk bande. Nu tilbage i Marseille forsøger Alex at starte sit liv forfra med ny identitet og slå sig ned med ro i sindet sammen med sin ungdomskæreste Raïssa (Hiam Abbass). Men krigstraumerne fra hans tid i fremmedlegionen komplicerer hans dagligdag med mareridt og syn- og høreforstyrrelser. Og samtidigt indhenter den fortid, som han flygtede fra, ham og hurtigt dukker gamle konflikter op, så Alex må flygte fra politi og sine tidligere fjender fra blandt andet den korsikanske mafia.

Alex graver i virkeligheden sin egen grav. For det første vender han hjem til det sted, som han kun fire år forinden havde måtte stikke halen mellem benene fra og gå under jorden. For det andet opsøger han med det samme sin gamle omgangskreds; vennen Rachid (Mhamed Arezki), ungdomskæresten Raïssa og hans fars tidligere forretningsforbindelser, som delvist er blevet overtaget af Marchiani (Olivier Rabourdin), lederen af den korsikanske bande. Alle de mennesker som var så tæt på ham dengang, er selvfølgelig kommet videre i livet, for ingen vidste, hvornår Alex havde tænkt sig at vende hjem igen.

Visuelt stærkt fransk drama som godnathistorie
Der er ikke mange tråde at trække på i filmen Marseille i forhold til baggrundsviden. Instruktøren Olivier Panchot er et forholdsvis ubeskrevet blad og af skuespillerne kan nævnes Tchéky Karyo og Hiam Abbass, der begge har været med i flere amerikanske produktioner, dog med deres navne længere lidt nede af rollelisten. Hiam Abbass har medvirket i Munich (2005) og The Visitor (2007), mens Tchéky Karyo ofte har portrætteret franskmænd i film som Bad Boys (1995), GoldenEye (2005) og The Patriot (2000).
Marseille er et solid fransk gangsterdrama, som desværre føles en smule for brugt i historien. Lidt som en moderne western rider Alex hjem til byen, han blev forvist fra, men hjemme i barndomsbyen indhenter fortiden ham langsomt og han bliver gjort til en fremmed i eget hjem.

Filmen skildrer kriminalitetens bagside i Marseille med solidt skuespil og flot filmisk håndværk, men historien ligner desværre noget, man har set tusind gange før. Det er for lidt originalitet i manuskriptet og handlingen mangler intensitet og råhed. Ja, filmen er næsten for pæn og velskåret, og historien driver langsomt over i det søvndyssende og uinvolverende.

Originaltitlen hedder ”De guerre lasse” som betyder noget i retning af ”Krigstræthed”. Det er også lidt den følelse, jeg desværre får, som filmen udspiller sig.

Another WorldEntertainment.

Titel: Marseille