Matrix Reloaded 4K Ultra HD

12. december 2018 af Jesper Poulsen

Matrix Reloaded 4K Ultra HD billede

Herligt gensyn med en af de bedste trilogier fra perioden omkring årtusindskiftet. Neo is still the new black!

Lana og Lilly hedder de nu efter deres kønsskifteoperationer, men frem til år 2010 gik de under navnet The Wachowski Brothers. Et instruktørnavn som gav genlyd a la The Coen Brothers, med den forskel at mens Coen-parret koncentrerede sig om de absurde, skæve og ofte voldelige komedier, så var det sci-fi-genren som Laurence og Andy (som de er døbt) tog sig af.

Deres navn kom på alles læber, da de i 1999 bad Keanu Reeves om at tage solbriller på og teame op med Laurence Fishburne og Carrie-Anne Moss. De mytiske heltenavne Neo, Morpheus og Trinity var skabt, og tog os med til en syret verden, hvor man skulle overveje hvert eneste skridt man tog. For sin samtid var The Matrix banebrydende og en oplevelse som folk flokkedes for at se i biograferne. Fire år senere fik The Matrix ikke bare en, men hele to efterfølgere og trilogien kunne fuldbyrdes. Titlerne hed Matrix Reloaded og Matrix Revolutions – lige her skal det handle om Reloaded, mens du finder en anmeldelse af Revolutions andetsteds på cinemaonline.dk.

Status ved Reloadeds begyndelse er at Neo og Trinity nu har et romantisk forhold kørende. Morpheus modtager besked fra Kaptajn Niobe (Jada Pinkett Smith) angående et hastemøde, da Zion har bekræftet at en hær af Sentinels har kurs mod netop Zion og at en krig kan udbryde inden for de næste 72 timer. Det er som optakt hertil at den nærmest legendariske skurk Agent Smith (Hugo Weaving) overtager Banes krop, og så er der ballade. Resten kender du sikkert, for Matrix-universets kringelkroge mellem den fiktive avatar-verden og vores realverden er noget helt særligt. Er du lykkeligt uvidende, så burde du ikke være lykkelig. Du mangler at se disse værker!

At gense Matrix Reloaded i 4K-udgave er bestemt ikke noget dårligt træk. En film så er så stærk i sit visuelle udtryk shiner ekstra med denne skarphed. Dertil kommer at en filmserie, hvis påbegyndelse snart kan fejre 20 års jubilæum, stadig står som en tidløs fortælling der er langtidsholdbar. Mange vil nok sige at Matrix kommer til at blive Keanu Reeves’ glansrolle, når karrieren er slut, og det er intet under. Han er denne her særlige helt, som rummer langt flere og dybere elementer en den klassiske superhelt. Det herlige er at Neo-figurens nuancer heller ikke udpensles. Der vil for altid være et dystert skær omkring Neo, og for den sags skyld også over hans medaktører. Ingen glemmer vel heller The Twins, et par albino-håndlangere med dreadlocks (spillet af tvillingeparret Neil og Adrian Rayment). Rollelisten tæller desuden Monica Bellucci og Leigh Whannell (som siden skulle sætte sig bag kameraet og forfatte gyser-franchises som Saw og Insidious).

Glæd dig til en ud af kroppen oplevelse med Matrix Reloaded. Det bliver til 5 fuldfede stjerner herfra.

Bonusmaterialet byder på forskellige kommentarspor, bl.a. fra filmanmeldere. Du kan også se både stills og featuretter her.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.