Visse film kan af udseende, titel og medvirkende være ganske misvejledende. De fleste sigter efter en bestemt målgruppe, og med en fyr med en blodig økse på coveret, ved man efterhånden godt hvad man skal forvente. Man forventer derfor også en bestemt ting af en film med Renée Zellweger der hedder ”Min Eneste Ene”. Coveret overrasker ikke med sin typiske opbygning, og man forventer at denne supplerer titlen perfekt med sin overfladiske opskrift på luftig sødsuppe. Man skal dog heldigvis ikke meget længere end et par minutter ind i filmen, før det bliver cementeret at titlen er bidende sarkastisk, og at filmen faktisk er en lun road movie om Renée Zellwegers karakter Ann Devereauxs jagt på en ny far til sine to teenagedrenge. Road movies har rent generelt et eller andet at byde på. Deres tempo føles højt udelukkende pga. det omfavnsrige persongalleri, men i kraft af deres opvisning af menneskets mange sider, er der for det meste mere at byde på end man lige bemærker ved første øjekast. ”Min Eneste Ene” er ingen undtagelse, og selvom den for det meste føles ret løssluppen, gemmer den på op til flere sandheder, som de fleste mennesker bør kunne tage til efterretning. Renée Zellweger spiller som sagt en alenemor, men hun har ligeså hele verdenen imod sig, da hun tilmed må kæmpe med 50’ernes ignorante USA. Samfundet har på mange måder ikke ændret sig synderligt siden, da man stadig forventer, at alle passer ind i nogle bestemte rammer, og dem der falder udenfor, anses som mindreværdige.
I ”Min Eneste Ene” udforskes både samfundets forventning til individet og menneskets primitive natur. Muligvis er filmen hæmmet af, at være ærkeamerikansk samtidig med, at den rent faktisk er det modsatte. Her kan henvises til selvmodsigelsen i filmens titel endnu engang, men der sker naturligvis ikke meget udover hvad man forventer. Der er stadig en typisk skabelon, der skal følges til punkt og prikke, og derfor er filmen naturligvis hovedsagelig ren underholdning. Humoren er let og aldrig stødende, men med meget veludført dialogarbejde, bør den kunne hive i hvert fald et par smil hjem hos selv de mest skeptiske – og det er netop humoren, der holder filmen kørende. Selv når det bliver så alvorligt, at Devereaux finder en mand der kommer tæt på at praktisere hustruvold, gøres det med en vis portion humor, at man aldrig rigtig opfanger meddelelsen og alvoren helt. Her kunne ”Min Eneste Ene” måske godt have været en smule mere konsekvent i sin udførelse, men jeg må nu stadig erkende, at jeg endte med en rar fornemmelse i kroppen efter at have set filmen.
Renée Zellweger har jeg altid anset som en middelmådig skuespillerinde med et utroligt sært udseende. At hun typisk bliver castet som ”den smukke pige”, virker en smule komisk på mig. Hun har da talent, men jeg tror, hun savner lidt udfordring i sine valg af roller. I ”Min Eneste Ene” er hun en lidt spøjs karakter, der nægter at indse det negative i, at hendes mand konstant er hende utro. Ganske vist forlader hun ham, men hun holder hovedet højt igennem talrige nederlag, og når hun til sidst ender som en stærk og selvstændig kvinde, er moralen vel ligeså, at dette er den bedste måde at overleve livet på. Zellweger gør et fint stykke arbejde med sin karakter, men jeg er stadig ikke direkte overvældet.
”Min Eneste Ene” er en film, som de fleste bør kunne finde kvaliteter i, da den har lidt af hvert at byde på. Det er en vellykket lille film, som er hurtigt glemt, men man får alligevel lidt med at tænke over.
Billede & Lyd – 5/6
Billedet fanger 50’ernes farvestrålende univers perfekt. Det er konstant skarpt, og mangler absolut intet hvad angår de forskellige nuancer i billedet. Nogle få detaljer har det med at forsvinde i baggrunden, men det er nu stadig et fantastisk billede, der fungerer fint som en opvisning i, hvad en blu-ray afspiller kan. Det samme kan siges som filmens lydspor. Det ukomprimerede DTS-HD 5.1 lydspor blæser forvrænget big band musik ud af dine højtalere imens byernes detaljerige gadelarm og en samtale imellem flere personer blandes sammen uden forvirring.
Ekstramateriale – 1/6
Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.
PAN Vision