Mulan (2020)

1. august 2021 af David Lund

Mulan (2020) billede

Langtrukken, grå og med få lyspunkter.

Corona-pandemien har udskudt en lang række film, og skabt flere nye forretningsmodeller der går udenom biograferne. Mange filmselskaber har bukket under, flere ligger med et massivt underskud, men det er svært at have ondt af Disney. De har måske tabt flere penge i denne pandemi end alle de andre selskaber, men de ejer også så stor en andel af markedet, at de nok skal klare sig fint igennem. En af de mange film som Disney har udskudt og lanceret på en ny streamingmodel er live-action genindspilningen af “Mulan”. Langt de fleste af disse genindspilninger har været en økonomisk succes, men grundet netop Corona er “Mulan” ikke en af disse. De mødte modstand allerede fra start af, da hovedrolleindehaveren udtalte sig positivt om magtovergreb i Hong Kong, og derfor valgte mange allerede at boykotte filmen lang tid før den kom ud. Måske var de allerede inden pandemien dømt til at være en økonomisk fiasko, men ser man bort fra al politik, er den hverken meget dårligere eller bedre end størstedelen af Disneys live-action genindspilninger.

I “Mulan” anno 2020 er plottet ikke meget anderledes end i tegnefilmen. Den unge kvinde Mulan (Liu Yifei) klæder sig ud som en mand, og drager i krig for at redde Kejserriget (og hendes aldrende far) fra et oprør. Hun er stærkere og hurtigere grundet et stærk indre, men når hun står overfor heksen Xianniang (Gong Li) må hun give fortabt. Hendes hemmelighed gør hende svag, og snart står hun med et valg - tag mod konsekvenserne for at skjule sandheden om sig selv eller lad Kejserriget falde.

Disney har gjort det rigtige mht. valget af skuespillere - de er alle asiater. Med kampsportseksperterne Donnie Yen og Jet Li på rollelisten, er det heller ikke helt forkert at forvente noget spektakulært. Desværre lever filmen hverken op til originalen eller forventningerne. Instruktøren Niki Caro har skabt en lettere farveløs film drænet for spænding og vild koreografi. Til gengæld er den ellers udskældte Liu Yifei ganske charmerende, og bærer både titelrollen og filmen uden de store problemer.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at en stor del af magien fra tegnefilmen er blevet pillet væk for at fokusere mere på realisme. Der er stadig langt fra den rigtige fortælling om Mulan til denne, men Mulans lille drage er borte. Derfor er meget af humoren også forsvundet, hvilket gør det en lang, dyster og tung film at se for de yngste. Det realistiske udtryk er naturligvis at forvente i en live-action genindspilning, men plottet er for spinkelt til en næsten to timers lang børnefilm.

På den lyse side fungerer humoren rigtig godt de få steder den dukker frem, og de få gange at filmen fokuserer enten på karakterudvikling eller action i nærkamp, hæves niveauet betragteligt. Det er bare uhyre sjældent at filmen gør andet end at dvæle ved kammeratskabet mellem soldaterne, træningen eller Mulans indre kamp, der aldrig rigtigt kommer nogen vegne i de første 2/3 af filmen. “Mulan” kunne have nydt godt af en ekstra tur i klipperummet, da en halv time sagtens kunne have været skråret fra.

Ekstramaterialet består af slettede scener og et par featurettes om den “rigtige” Mulan, konverteringen fra tegnefilm til film og bag om kameraet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney.

Titel: Mulan