Niels Neutron - Det Lille Geni

25. september 2002 af Gert Sørensen

Niels Neutron - Det Lille Geni billede

Niels Neutron – Det Lille Geni, dette er en rigtig god film, hvis man kan abstrahere fra den danske oversættelse.

Niels Neutron er en 7 årig dreng der opfinder dimser og dingenoter, ikke alle er lige vellykkede, men de gør hans ganske almindelige hverdag en smule mere spændende. Det lykkedes bl.a. Niels at skrumpe sin lærerinde til miniput størrelse. En af hans bedre opfindelser er hans robothund, pølse, som har en mindre fejl, den kan eksploderer og samle sig selv igen, der udover har han opfundet den altid brugbare pigespisende blomst, og usynlige mus. Niels er et sandt geni. Men som andre børn drømmer Niels en gang imellem om at være fri for sine forældre, som altid har en masse irriterende regler, man skal følge.
Og da byens nye forlystelsespark åbner, får Niels selvfølgelig heller ikke lov til at tage derhen. Men så kan man jo altid snige sig ud. På vejen hjem ser Niels og hans to bedste venner, Karl den tykke overbeskyttede dreng og Sten der er besat af action helten Ultra lord, et stjerne skud og ønsker deres forældre væk!
Men vennerne får tids nok deres ønsker opfyldt, for imens vennerne tager en tur i rutschebanen bortfører en flok særdeles uvenlige, grønne og æggeformede rumvæsener ikke kun Niels’ forældre, men alle forældrene i hele byen.
Den første dag uden forældrenes evindelige formaninger er meget sjov, men det går snart op for børnene, at der ingen, som kan hjælpe dem, når man har spist for meget slik eller når man vil have læst godnathistorie. Niels sætter derfor sin hjerne på overarbejde og finder snart ud af, hvor alle forældrene er forsvundet hen. Det viser sig snart, at Niels og vennerne må en tur ud i rummet i deres hjemmebyggede flåde af ombyggede legetøjs rumskibe og tage kampen op mod rumvæsnerne for at få forældrene tilbage.

Niels Neutron er en utroligt flot og underholdende film. Den er 100 % computer animeret, og minder i den henseende om Toy story og Ants. Den er utrolig flot animeret, og har fuldt fortjent sin Oskar nominering. Der er brugt meget runde former, dette betyder dog ikke at man har sparet på baggrunden. Hele filmen er rigtigt godt animeret, og man kan tydeligt se at holdet bag filmen har genbrugt mange ider fra netop Toy Story. Hunden pølse er det spøjse indslag, med alle sine indbyggede mekanismer der inkluderer et kamera, en kikkert, telefon samt det at han kan flyve. Pølse minder mest om en hybrid mellem R2D2 fra Star Wars og Inspector Gadget, den kommer altid rendende og reder Niels når det hele koger på. Nielses venner kunne også godt komme direkte fra en Disney Film, Karl er en stor kylling. Han er blevet over beskyttet af sine forældre, har astma og er helt vild for at komme med Niels i Retroland og klappe en Lama! Niels’s anden ven Mads er total besat af superhelten Ultra lord, men lige som Karl kunne han være kommet lige ud af en Disney film. Sammen danner Karl og Mads, Nielses sjove sidekicks, dog på hver deres egen måde. Karl der er bange for alt og Mads der konstant kommer galt af sted. Niels, Karl og Mads udgør også filmens kerne, og uanset hvad der sker, vil de altid følge hinanden til enden, men sådan skal det jo også være i en ørnefilm.

Niels Neutron – Det Lille Geni er en utrolig god børne film. Historien er tilpas sjov uden at blive tåbelig, og temaet med at man skal høre på sine forældre fordi de ved havde de taler om, er også helt i orden. Der er ikke den tykke morale der ofte findes i Amerikanske film, og dette er helt klart et plus. Jeg er sikker på at alle børn mellem 0 og 12 vil elske denne film.

Filmens svaghed er oversætterne, de danske stemmer er ret kiksede. Det er tydeligt at se at der ikke er lagt lige så meget arbejde i at få filmen oversat som f.eks. Disney gør. Dette er lidt synd for der er mange elementer der gør at filmen godt kunne appelleret til et voksent publikum. Der er f.eks. referencer til The Blair Witch Project, som ingen 5 til 12 årige har set. Men man har kun satset på at få det yngre publikum ind i biograferne, hvilket jeg syntes er lidt synd. Hvor film som Rejsen til Eldorado fra Dreamworks, gjorde sig lige så godt som voksenfilm, så bliver man nødt til at vise filmen på originalsproget for at få det ældre publikum til at se filmen, men det må man nok vente på DVD udgaven for at få lov til. Der er Niels Neutron – Det Lille Geni også utroligt velegnet da der er både noget for børn og voksne. Det er en rigtig god børnefilm, og det er også det man har satset på at lave. Niels Neutron – Det Lille Geni blev faktisk så stor en succes i USA at børnekanalen Nickelodeon har valgt at lave den til en TV- serie, så man kan godt forvente at se Niels på skærmene i de danske børneværelser i den nærmeste fremtid.

Jeg giver Niels Neutron – Det Lille Geni 4 ud af 6 stjerner for sine flotte animationer, og for at være en rigtig god børnefilm.

Titel: Niels Neutron - Det Lille Geni
Original Titel: Jimmy Neutron - Boy Genius