Oblivion

29. august 2013 af Nikolaj Sonqvist

Oblivion billede

Amerikansk apokalyptisk kopivare

Den sidste arbejdsstyrke
Året er 2077 og jorden er næsten fuldstændigt ubeboet efter en atomkrig tres år tidligere, hvor menneskeheden næsten tabte til nogle rumvæsener kaldet Scavengers, der endte med at destruere vores måne. Hvor resten af menneskeheden har bosat på Saturns måne Titan, arbejder Jack Harper (Tom Cruise) tilbage på jorden som sikkerhedschef og tekniker, sammen med sin kollega og kæreste Victoria "Vika" Olsen (Andrea Riseborough). Scavengerne er fortsat tilstede på jorden, og udgør kun en trussel, når det lykkedes dem at nedskyde nogle de droner, som scanner jorden efter dem.

Sådanne to droner får brug for teknisk assistance og Jack må begive sig ud for at lokalisere og reparere dem, men det viser sig at være et baghold, som Jack med nød og næppe undslipper. Jack rendezvouser til hans tilflugtsparadis for mental opladning, men overværer her et rumskib styrte ned. Efter nærmere efterforskninger finder Jack den overlevende kvinde Julia (Olga Kurylenko) ved nedstyrtsstedet og tager hende med hjem til basen. Nu begynder tingene dog at blive ekstra mistænksomme, eftersom Julia er præcist den kvinde, som har jaget Jack i hans drømme og Scavengerne viser sig at være nogle ganske andre end de udgiver sig for at være.

År 2077
Oblivion er en post-apokalyptisk science-fiction film af instruktøren Joseph Kosinski, der også stod bag science-fiction-opfølgeren Tron: Legacy (2010). Filmen begynder med en prolog, hvor Jacks nøjagtigt og udpenslende forklarer os universets status og verdens sammenhæng anno 2077. Jack og Vika har kun to uger tilbage på den forladte og ødelagte golde jord, før de udskiftes og slutte sig til resten af menneskeheden på Titan. Men Jack jages af uforklarlige minder fra fortiden, om Julia og verdens sidste NFL Super Bowl 2017. Han er klar over at alle folks minder blev slettet nogle år tidligere, men hvorfor er nogle blevet hængende?

Verdens sammenhæng i 2077 er indviklet og startsekvensen er derfor en smule forhastet. Jack beretter om tingenes tilstand og informationsmængden er overvældende inden historien for alvor begynder. Derefter fortsætter filmen i adstadigt tempo, som passer filmen bedre. Man kunne godt have ønsket sig en mere elegant måde at introducerer det hele på.

Science Fiction Kopivarer
Oblivion er en Hollywoodsk kopivarebutik. Først indledes filmen med et tydeligt Inception-musik og lyd-ripoff. Selvom effekterne er overbevisende, kan de ikke undgås at føles som plastikkopier af tidligere film. Og netop tidligere film kan Oblivion ikke undgås at sammenlignes med. Filmen ligner allermest en blanding af I Am Legend (2007), Moon (2009) og Wall-E (2008). Samtidigt kan biografaktuelle Elysium heller ikke undviges, selvom lighederne med denne mere beskriver Hollywoods behov for at udgive samme slags film samtidigt. Ligesom I Am Legend kæmper Jack mod væsner på en forladt jord. Ligesom Wall-E er Jack en ensom arbejdsmand tilbage på jorden med en plante som selskab. Men det værste er, som jeg ikke vil komme yderligere end på (SPOILER ALERT), så ligner plottet ufatteligt meget plottet til Duncan Jones fantastiske Moon.

Morgan Freeman medvirker som Scavengernes leder og danske Nikolaj Coster-Waldau som Scavenge uden at trække filmen hverken den ene eller den anden vej. Mest af alt ligner Oblivion et fedt koncept, som blev udført med brugte idéer på et tidspunkt, hvor Hollywood har set sig lun på apokalyptiske science fiction film. Lad os kalde disse historier for allegorier over den herskende økonomiske krise i verden forklaret på et niveau, hvor vi alle kan være med.

Universal Pictures.

Titel: Oblivion
Original Titel: Oblivion