Prince Avalanche

12. december 2013 af Nikolaj Sonqvist

Prince Avalanche billede

Skæv film der måske aldrig havde potentielle som spillefilm

Drama i ødemarken
Det er sommeren 1988 og de to vejarbejdere Alvin (Paul Rudd) og Lance (Emile Hirsch) arbejder med vejafstribning på en øde landevej dybt inde i Texas isolerede skovområder. Alvin er en erfaren leder af projektet, mens Lance blot har taget tjansen som sommerferiejob. Alvin dater Lances søster, mens Lance kun tænker på at komme hjem i weekenden for at ordne den pige, han så længe har forsøgt at sætte i stilling til et knald. Men spørgsmålet er, om isolationen fra deres piger og omverdenen ikke kommer dem til kort.

Prince Avalanche begynder med et udsagn omkring, at store dele af de Texanske skovområder nedbrændte i 1987 og gjorde mange mennesker hjemløse, og at man aldrig fandt årsagen til brandene. Dette udsagn fungere som kulissen for de to vejarbejdere, der midt mellem de udbrændte træer og ruiner, arbejder adstadigt med deres trillebørsagtige vejstribemaskine.

”There is a difference between being lonely and being alone”
Prince Avalanche er en underlige lille skæv film. Klipperytmen er rolig og tålmodig, og de mange naturbilleder, uden nogen tydelig dramatisk drive, pryder filmens billedside. Men det passer i den grad til historien om Alvin, der elsker at tage væk fra storbyen og parforholdet, og ud i vildmarkens ensomme tilværelse omgivet af træer, buske og søer. Her kan Alvin fiske i ro og mag og passende være sig selv.
Da Alvin finder en udbrændt ruin midt i skoven, står husets tidligere ejer pludselig midt i den og fortæller hun leder efter sit pilotlicens. Men med ét er hun væk igen og Alvin benytter ruinen som ramme til en leg, hvor han fantaserer om, det er hans eget hjem.

Lance er hans diametrale modsætning. Lance er en ung liderbasse, der bare tænker på at komme hjem til weekendens drukture og scoretogter. I det lille telt om natten tøver Lance ikke med at stikke hånden ned i soveposen og tilfredsstille sig selv. Og det er til trods for, at han deler telt med Alvin! Men bag hans selvhøjtidelige ’Don Juan’ facade, gemmer der sig en ung fyr med ungdomsproblemer, der i den grad har brug for en ven til at krænge sit hjerte ud til.

Mario Brødrene i Legoland
Der er et tydeligt generationsspænd mellem de to. I begyndelsen af filmen skifter Lance Alvins tyskundervisningskassettebånd ud med mere moderne rock og det starter straks en diskussion mellem de to, hvor Alvin må trumfe sit lederskab igennem. Men fælles for dem begge er, at de skal have en lille livslektion livet og kærligheden. For det er tydeligvis ikke løsningen, at drage væk fra sin kæreste 5 dage om ugen, for at reflektere over livet og forholdet. Mon ikke kæresten derhjemme gerne vil have lige så meget opmærksom, som vejstriberne på vejen får?

Prince Avalanche er en lille pudsig film, hvor man aldrig helt ved, om det Alvin og Lance (deraf; Avalanche) oplever, faktisk sker i virkeligheden. De støder i deres daglige færd på andre akavede karakterer, men man undres og får aldrig rigtig svar på, om de kun findes i deres virkelighed.

Alvin og Lance ligner en kopi af Super Mario Brødrene i Legoland, når de triller rundt i den lille bil med værktøj, og det er svært at konkludere, om det hele også er lidt endimensionelt og stift i lemmerne. Instruktør David Gordon Green (Your Highness, 2011, Pineapple Express, 2008) har filmatiseret Halsteinn Gunnar Sigurdssons ”Either Way” og selvom filmen har sine momentvise sjove og seriøse indfald, virker det mest af alt som en historie, der aldrig havde potentielle til en hel spillefilm.

Titel: Prince Avalanche
Original Titel: Prince Avalanche
Premieredato: 12. december 2013