Rampage Out of Control

12. april 2018 af Patrick S. Sørensen

Rampage Out of Control billede

Dum møder dummere!

En professionel B-film.
Rampage Out of Control er en professionel B-film. Det er en film der er så dum, cheesy og karikeret, at man ikke kan undgå at elske den lidt. Der skal da heller ikke ses for længe på plakaten før man kan konstatere, at den ser rimelig dum ud, og ligeledes skal man heller ikke mange minutter ind i filmen før man igen kan konstatere, at filmen ligner sin plakat umådeligt meget. Filmen handler meget kort om nogle hemmelige genetiske eksperimenter der går galt på en rumstation, som derefter falder ned på jorden, og tilfældigvis rammer en gorilla, en ulv og en krokodille (eller alligator, who cares!). Dwayne ”The Rock” Johnson spiller en primatolog, der i sin zoo har et tæt forhold til gorillaen Georg, som er den gorilla der bliver ramt af det genetiske nedfald. De genetiske modifikationer gør, at dyrene vokser til gigantstørrelse og bliver meget aggressive. Imens lokker vores magtliderlige skurke de farlige dyr hen til deres hovedkvarter i Chicago, for at prøve at bevare noget af deres research, som de mener de kan få fra dyrenes DNA (tror jeg – dette plot er usikkert i filmen, da vores skurke lader til at skifte mening omkring deres plan, uden at gøre publikum opmærksomme på det). Nu er det op til The Rock og Dr. Kate Caldwell, spillet af Naomie Harris, ikke kun at stoppe disse mutant-skabninger, men samtidig også at redde hans ven Georg. Som i øvrigt er urealistisk menneskelig, og tydeligvis forstår alt. Altså, det er en gorilla, ikke?

Den teleporterende agent.
Dwayne ”The Rock” Johnson har i de senere år været synonym med store popcornsgnaskende hollywoodfilm, der på trods af plothuller som en schweizisk ost, er underholdende som bare fanden. Jeg kan i flæng nævne Fast and the Furious-filmene, G.I. Joe: Retaliation, Hercules, San Andreas, Jumanji: Welcome to the Jungle osv. Og mon ikke Skyscraper, som kommer ud senere I år, også kommer I denne kategori. Han gør noget ved denne type film, noget, som ingen har kunnet siden Schwarzenegger. Med sin utrolige karisma bliver han på magisk hvis hele denne dumme oplevelse værd, og man fornemmer hele tiden han har en ironisk distance til materialet. The Rock vil bare gerne underholde, og vi lader ham gøre det. Naomie Harris, som man ikke er vant til at se i disse slags film, gør ikke meget ud af sin tilstedeværelse. Det er dog tilgiveligt, da hun heller ikke har fået det store at arbejde med, både manuskriptmæssigt og instruktionsmæssigt. Men ham der stjæler billedet, og spiller fantastisk op til The Rock, er Jeffrey Dean Morgan som specielagenten Agent Russell. Med hans konstante cowboy-swagger, leverer han her den bedste B-films præstation siden Jon Voigt i Anaconda. Hans evne til belejligt at ”teleportere” sig rundt til alle de steder hvor vores hovedroller skal reddes ud af svære situationer, er super underholdende. Hvordan kan han være alle steder på en gang? Det er så ufrivilligt sjovt, og det er vanvittigt morsomt.

Rampage Out of Control er en utrolig dum film, men den er også så ufrivilligt underholdende, at man næsten tilgiver dens dumhed. The Rock er det bedste der er sket for den klassiske hollywood-action siden Schwarzenegger, men det kan alt i alt ikke gøre op for denne films gabende plothuller, den forudsigelige historie og de flade jokes. Rampage Out of Control er perfekt til et par øl sammen med vennerne, men en decideret god film – nej, det er den ikke.

Titel: Rampage Out of Control
Original Titel: Rampage
Premieredato: 12. april 2018