Streaming anmeldelse

Rebel Moon - Part One: A Child Of Fire (Netflix)

23. december 2023 af Jesper Poulsen

Rebel Moon - Part One: A Child Of Fire (Netflix) billede

Den blev ikke godkendt som Star Wars-film, men Zack Snyder gav ikke op og skabte i stedet sin egen rum-franchise. Der er mange lighedstegn med noget, som vi har set før, men som ren og skær midlertidig underholdning er den slet ikke så tosset.

Der findes ikke noget mere betryggende, end når legendariske Anthony Hopkins’ stemme toner frem som det første i en film. Således skete det også under Rebel Moon, hvor han fortæller om en lang linje af konger, som har regeret Moderverdenen. En verden, som har vokset sig større og større ved at inkludere andre verdener. Et bestialsk mord ødelagde dog kongerækken og en ondsindet senator kaldet Balisarius har siden udråbt sig som hersker over Moderverdenen. Nogle af de yderliggende verdener i Moderverdenen er begyndt at hviske om et oprør. Et oprør som Balisarius vil knuse som et symbol på sin styrke!

Lyder det ikke meget Star Wars-agtigt med et imperie, en magtsyg leder, oprørere og så videre? Jo, og manuskriptet blev da også sendt omkring selveste George Lucas med forhåbning om at blive en del af netop Star Wars-franchisen. Lucas vendte dog tommelen nedaf, og projektet var kuldsejlet. Troede man, for Zack Snyders rumvision blev lavet til en selvstændig produktion, hvor Rebel Moon - A Child Of Fire er første del. Anden del kan ses til foråret.

I Rebel Moon møder vi den unge pige Kora, som lever i et mere eller mindre primitivt bondesamfund, hvor dyrkelse af marker og festligheder i langhuset hører til den daglige dont. Da Moderverdenens hær dukker op bag en sky på himlen, så er landsbyen godt klar over, at det er et ilde varsel. En grisk admiral leder an og udøver sin magt til at få, hvad han forlanger: Et afgørende indhug i samfundets samlende høst, som med sikkerhed vil få de ydmyge folk til at sulte. Blandt Koras flok er der ingen krigere, men det står snart klart, at der må handles inden, det er for sent.

Blandt skuespillerne finder vi et par danske islæt i rollerne som Greta og Astrid, der begge bor i landsbysamfundet. Greta spilles af Josefine Lindegaard, som du også kan opleve i Far Til Fire og A Man Called Otto. Astrid spilles af model og tidligere børne-MGP-stjerne Sisse Marie Søby. Det er dog navne som Charlie Hunnam, Sofia Boutella, Ed Skrein, Cary Elwes, Djimon Hounsou, Rupert Friend, Corey Stoll og føromtalte Anthony Hopkins, der fører an blandt velkendte navne. Sidstnævnte lægger også stemmen til robotten Jimmy, som på sin vis er Rebel Moons svar på C3PO. Det bliver næppe til den store prisregn, men alle gør et fint stykke arbejde ud i at legalisere Rebel Moon som parameter for troværdighedskomfort.

Rebel Moon vrimler ikke ligefrem med samme hyppighed af sære væsner, usædvanlige sprog og dialekter eller teknologiske overlegne fartøjer som Star Wars. Der er i stedet nogle monstre med, som ligner noget der er født og opvokset i Mordor (Ringenes Herre). Faktisk er der også en scene, som minder om selvsamme films introduktion af Aragorn gemt i en hætteklædt kappe. Til gengæld er der rigeligt med suspense og actionscener, og et klart og tydeligt skel mellem gode og onde. Præmissen er simpel og du kan uden forhåndsviden til hverken Rebel Moon (eller Star Wars for den sags skyld) hoppe direkte om bord.

Du har sikkert gættet, at det er Kora, som vi skal sætte vores lid til. Hun var ellers på vej ud af bagdøren og på flugt i sikkerhed fra samfundets undertrykkere, men et råb om hjælp fæstnede sig i hovedet og hun måtte finde den indre styrke, som ændrede hendes tilværelse som simpel farmer til samlingspunkt i kampen mod den formodede overmagt. Ja, eller er hun nu også bare en simpel farmer? Kora er en pendant til Rey Skywalker, og selvom hun indtager langt størstedelen af filmens spilletid, så er der plads til at udvide persongalleriet og komme lidt omkring. Koras rolle som “helt” er godt effektueret og Zack Snyder har på sin vis fået skabt en figur, som vi vil følge i gennem ild og vand. Det bliver der også brug for, da Kora må ud på en rejse for at finde allierede.

Trods de mange referencer og ligheder, så giv efter og se Rebel Moon som det, det er, selvom du højst sandsynligvis allerede kan nikke genkendende til præmissen. Nej, Rebel Moon er ikke i nærheden af Star Wars-universet, men kan du holde salt og peber for sig, så kan man sagtens lade sig underholde alligevel. Denne signatur synes om ikke andet, at det var helt ok, at Rebel Moon i sidste ende ikke endte i skraldespanden.

Titel: Rebel Moon - Part One: A Child Of Fire (Netflix)
Original Titel: Rebel Moon - Part One: A Child Of Fire
Premieredato: 22. december 2023
Instruktør: Zack Snyder
Skuespillere: Sofia Boutella, Charlie Hunnam, Ed Skrein, Djimon Hounsou, Cary Elwes, Michiel Huisman, Anthony Hopkins, Doona Bae, Staz Nair, Ingvar Sigurdsson, Fra Fee, Ray Fisher, Charlotte Maggi, Corey Stoll, Rupert Friend, Cleopatra Coleman, Sisse Marie Søby
Spilletid: 134 min.
Selskab: Netflix, Grand Electric, Stone Quarry, 2023
Genre: Action , Sci-Fi