Red Sparrow 4K Ultra HD

16. august 2018 af Jesper Poulsen

Red Sparrow 4K Ultra HD billede

En lettere rodet thriller, som ganske vist starter godt, men siden hen selv bliver viklet uløseligt ind i sine egne plottråde...

Stjernen fra The Hunger Games kastes nu ud i et russisk foretagende. Jennifer Lawrence skal agere Red Sparrow, en agent med evner til at forføre, manipulere og dræbe. Det sker efter at hun bliver mere end et kronvidne til en likvidering foretaget af den russiske regering. Faktisk var Dominika, som hun hedder, tidligere balletdanser, men nu har hun kun én mulighed for at holde sig i live, og det er ved at sige ja til agentlivet og en kontant træning i at bruge sin krop som våben.

Red Sparrow udvikler sig til at være en klassisk katten efter musen-thriller, hvor det kan være svært at gennemskue hvem der er helt og hvem der er skurk. Ikke overraskende er der også plantet en muldvarp i det kryptiske spil. Dominika kastes straks efter endt træning ud i at skulle tiltrække sig opmærksomhed hos en CIA-agent i en mission, der truer med at afsløre store hemmeligheder hos både den russiske og amerikanske top.

Desværre for Red Sparrow kommer den plotmæssigt ikke rigtig ud af starthullerne. Den første del, hvor vi ser Dominika i civil og siden i træning er ganske god, men så snart vi står med en fuldbyrdet agent, så bliver det hele en anelse mudret og udvasket. Red Sparrow kikser i at holde et troværdigt plot og famler med at finde ud af om den vil være en dialog- og spændingsmættet krimi eller en ”nu-slår-jeg-dig-langsomt-ihjel-med-en-hudhøvl” actionbasker. Spilletiden er lang og procesmæssigt har filmen sine mangler. Hvor er der dog mange unødigt udpenslende scener at forholde sig til. Lawrences russiske accent er dog også aldeles mangelfuld i forhold til troværdighed. Spilletiden er tilmed alt for lang. Ja, sådan kunne jeg blive ved. Ingen tvivl om at Red Sparrow gerne vil en hel masse, men den ender desværre med ikke at opfylde nogle af sine ambitioner. Den er ikke rigtig supergod, ej heller komplet dårlig – og så ender den naturligvis et eller andet sted i mellem, som et slags ingenmandsland i forglemslen.

Trods etablerede navne som Jeremy Irons, Ciaran Hinds, Joel Edgerton, Charlotte Rampling og Mathias Schoenaerts, så er det Jennifer Lawrences film. Desværre står den ikke mål med hendes ellers så Hollywood-omklamrende popularitet. Det bliver aldrig spændende eller nervepirrende nok. Jeg kan ikke komme til at give mere end 3 stjerner til Red Sparrow.

Hvad filmen mangler i substans opfylder bonusmaterialet sjovt nok. Med hele 6 menupunkter foruden de efterhånden obligatoriske kommentarspor, udmærker denne sektion sig ved at vise dig grundigt rundt i relevant stof omkring tilblivelsen. Hvor ville det have været endnu mere nyttigt hvis filmen tilmed havde været bedre.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Red Sparrow 4K Ultra HD
Original Titel: Red Sparrow 4K Ultra HD
Premieredato: 19. juli 2018
Instruktør: Francis Lawrence
Skuespillere: Jennifer Lawrence, Mathias Schoenaerts, Jeremy Irons, Mary-Louise Parker, Joel Edgerton, Charlotte Rampling, Ciaran Hinds, Bill Camp, Joely Richardson, Thekla Reuten, Joely Richardson, Sakina Jaffrey
Spilletid: 140 min.
Selskab: Twentieth Century Fox, Chernin Entertainment, 2018
Genre: Thriller