Skovens Hemmelige Rige

17. januar 2014 af Teddy Tofte

Skovens Hemmelige Rige billede

Standard eventyrhistorie for de små

Efter at hendes mor dør, flytter teenagepigen Mary Katherine (Amanda Seyfried) ud til sin far, Bomba (Jason Sudeikis). Hendes far er en vanæret professor, som er overbevist om, at skoven er beboet af små væsner, inklusiv bevæbnet vagter i rustninger. Mary Katherine, ligesom sin mor, mener, at Bomba er mentalt forstyrret… indtil den dag hun er vidne til den lille skovdronnings, Tara (Beyonce Knowles), død. Inden hun udånder, betror hun Mary Katherine en magisk lampe, som må og skal bade i natteskærets månelys den nat.

Mary Katherine indser, at hendes far havde ret og møder løvfolkets leder, Ronin (Colin Farrell), og hans rebelske protege, Nod (Josh Hutcherson). De beskytter Mary Katherine og lampen i håbet om at holde den langt væk fra skovens ærkefjende, Mandrake (Christoph Waltz). Mandrake er lederen af Bogganerne, en race der er skyld i råddenskab og ødelæggelse. For hvis Mandrake og hans folk får fingrene i den magiske lampe, vil skoven blive forvandlet til en rådden ødemark.

Selve filmen:

"Skovens Hemmelige Rige" er en eventyrhistorie fra det samme filmstudie, der gav os "Ice Age" og "Rio". Det er derfor en delvis øko-venlig historie og en delvis børnevenlig fortælling om et småfolk, inspireret af figurerne fra William Joyces børnebog, "The Leaf Men and the Brave Good Bugs".

Det er ikke som sådan en dårlig film, men det er bare svært at finde noget ved den, som er forløsende. I andre børnefilm er der som regel blevet skabt en verden, som de fleste mennesker i alle aldre og på tværs af samfundsklasser kan relatere til. Men i "Skovens Hemmelige Rige" får vi præsenteret en verden, hvor karaktererne ikke er særlig interessante og hvor miljøet ikke føles speciel. Faktisk føles det som om, at den krig, der bliver udkæmpet mellem løvfolket og Bogganerne, allerede er blevet vundet, før vi har fundet ud af, hvem der er de gode og hvem der er de onde og hvad begge siders intentioner er.

Med udgivelsen af "Skovens Hemmelige Rige" tror jeg, at vi endelig har nået bristepunktet, hvad angår computeranimeret børne-/familiefilm. Også Pixar, som ofte bliver hyldet som banebrydende, genbruger samme historier og temaer i sine seneste film. "Skovens Hemmelige Rige" tager to idéer, der har været brugt før: vildnisset i baghaven fra "Græsrødderne", "Antz" og "Skat! Børnene er skrumpet", drysset sammen med karakterer, os som publikum har set og hørt tusinde gange før i utallige film. Begge bliver kastet ind i en historie, der rammer de punkter, den skal ramme, på en ganske uentusiastisk måde.

Som plaster på såret er der et par bifigurer, som er utrolig underholdende. Det drejer sig om to snegle, hvis stemmer passer overens med figurernes personlighed og opbygning. Sneglene er denne films version af Gøg & Gokke og Jim Carrey. Filmskaberne har tilføjet sneglene komikerparrets dynamiske, klassiske egenskaber og krydret det med Carreys fysiske, gummiagtige humor. Det er perfekt og det er pissesjovt, både for de mindre og de større.

Konklusion:

"Skovens Hemmelige Rige" – eller "Epic", som den hedder på engelsk – er ikke så episk, som man skulle tro, og den tilbyder ikke rigtig noget, vi ikke har set før i både familie- og computeranimeret film: kendte stemmer, simple temaer, sjove bifigurer. Men, om ikke andet, så har filmen god energi og hjertet på det rette sted, mens børn bliver underholdt i stor stil.

For voksne vil filmen minde utrolig meget om andre historier. Dog tilbyder sneglene stor komik og lyser skærmen op, hver gang de er der.

Blu-Ray:

Visuelt set fanger "Skovens Hemmelige Rige" perfekt skovens frodige skønhed, hvori de fleste karakterer lever og hvor det meste af filmen foregår. Dette kommer især til udtryk på en blu-ray. De højopløselige grønne og brune og pulserende blomster er smukke at se på, og det er et inspireret valg, den måde filmskaberne har brugt de lyse og mørke farver til at skabe flydende kontraster (f.eks. de onde Bogganere forvandler alting om til askegrå).

Hvad angår filmens visuelle kvalitet, har jeg ikke noget at klage over. Ingen af de sædvanlige småproblemer med billedkvalitet på blu-ray er at finde her. Der er ingen usædvanlige, skarpe linjer mellem forgrund og baggrund, der er ingen kunstige kompressioner, ingen støj og billedet bærer sine pixler ganske flot. Filmens stiliserede udseende går ikke efter fotorealisme, men der er en masse gode detaljer og tekstur i karakterernes design og deres omkringliggende verden; skoven. Du kan næsten røre ved blomsterbladenes overflader, professorens lædertaske, Mary Katherines hår og løvfolkets forgyldte rustninger. Det hele er skarpt gengivet med skarpslebne linjer og levende farvepaletter, der som forventet hviler tungt på skovens grønne farver og blomsternes lyse nuancer – selvom de mørke, blålige scener hos Bogganerne ser lige så gode ud. Hvis pulserende computeranimation er noget for dig, så er "Skovens Hemmelige Rige" på blu-ray et must.

Billedformat: 1080P HD
Lydformat: Dansk 5.1 DTS, engelsk 7.1 DTS-HD-MA
Sprog: Dansk, engelsk
Undertekster: Dansk, engelsk

Ekstramateriale:

”Fugle, insekter og snegle: På opdagelse i skoven.” I dette ekstramateriale bliver vi lidt klogere på virkelighedens dyrerige og de arter, som inspirerede filmmagerne til deres film (5 min.).

Derudover er der flere mini-dokumentarer, som også henvender sig til de yngre seere. Vi ser på de egenskaber, som råddenskaben har i naturen (3 min.), hvordan insekter egentlig camouflerer sig (4 min.) og hvordan det ville føles som, hvis vi var lige så høje som løvfolket i filmen (4 min.). Til sidst er der et temmelig standard bag kamerat-afsnit (25 min.), som ikke rigtig kommer med noget nyt.

Alt i alt er ekstramaterialet ikke noget at råbe hurra for, men det giver en god og underholdende indsigt i de karakterer, vi har stiftet bekendtskab med i filmen. Ekstramaterialet får derfor 3 stjerner ud af 6 mulige.

Titel: Skovens Hemmelige Rige
Original Titel: Epic
Premieredato: 3. oktober 2013
Instruktør: Chris Wedge
Skuespillere: Colin Farrell, Josh Hutcherson, Amanda Seyfried, Jason Sudeikis, Christoph Waltz, Beyonce Knowles, Pitbull, Steven Tyler, Blake Anderson, Aziz Ansari, Allison Bills, Jim Conroy, Todd Cummings, John Dimaggio, Troy Evans, Jason Fricchione
Spilletid: 102 min.
Selskab: Twentieth Century Fox, Blue Sky Studios, 2013
Genre: Adventure , Familie , Fantasi , Tegne- og animationsfilm