Sleepy Hollow sæson 4

24. maj 2018 af Teddy Tofte

Sleepy Hollow sæson 4 billede

Ikke en dårlig sæson. Men personligt har jeg det svært med denne serie.

Efter at være blevet afhørt i adskillige uger bliver Ichabod Crane (Tom Mison) mistænksom overfor den gruppe, som holder ham fanget, og som tilsyneladende kun ønsker at få informationer ud af ham. Han finder en måde at undslippe og bliver konfronteret med det første monster, som er løs i Washington D.C., et monster som netop har dræbt Diana Thomas’ (Janina Gavankar) makker.

Diana har det svært ved monstre, men eftersom det er hendes første møde med det okkulte, må det være forventet. Ichabod og hende møder snart hinanden igen og finder vej til ”The Vault”, en hemmelig regeringsorganisation, som blev sat i stand af George Washington selv (Mark Campbell). Dette nu glemte bibliotek over det okkulte er kontrolleret af Jake Wells (Jerry MacKinnon) og Alex Norwoord (Rachel Melvin), som forsøger at gøre det så godt som muligt for at holde ”The Vault” i live. Hvor Jake tror fuldt og fast på det okkulte, og er glad for at finde ud af, at legenderne er sande, er Alex en anelse mere skeptisk anlagt og ønsker, at hverdagen skal være lidt mere sikker.

Sæson 4 centrerer sig så omkring, at de skal finde et vidne, som bærer en enorm kraft inde i sig. I dette tilfælde er det den unge Molly Thomas (Oona Yaffe). Skurken er den excentriske milliardær Malcolm Dreyfuss (Jeremy Davies) og hans dæmoniske håndlanger Jobe (Kamar de los Reyes). De to er på jagt efter en række mystiske genstande for at kunne fuldføre et ritual, som ikke kendes af dæmonjagerne.

Tempoet i serien er lidt ligesom de tidligere sæsoner, hvor hvert afsnit præsenterer et nyt monster, som holdet må tage sig af. Det nye og større hold giver mulighed for, at flere kan agerer med hinanden og det gør serien langt mere rummelig, da der er plads til at udvikle karaktererne og mere plads til at opbygge en god kemi. Men tabet af Abbie kan stadig mærkes, da hun var en elskværdig karakter i serien, men det nye hold gør, hvad de kan, for at opveje det. Gennem hvert afsnit er der en rød tråd med hovedskurken, og da der kun er tretten afsnit i denne sæson, er tempoet langt bedre, end man skulle tro, fordi vi får set nye monstre, alt imens hovedhistorien stadig skrider fremad.

Der er sket en del ændringer i serien, idet kun Tom Mison og Lyndie Greenwood er tilbage. En masse ny karakterer bliver introduceret, men dem fra ”The Vault” interesserer ikke lige så meget som andre, dog har deres små sammenhængende bihistorier tilføjet meget mere til denne sæson, hvad angår karakterudvikling, end jeg havde regnet med.

Ekstramateriale: Fraklippede scener. Intet andet. Det er ret ærgerligt, taget i betragtning at det er sidste sæson i denne serie. Det ville have været rart, hvis vi kunne sige ordentligt farvel til skuespillerne, eller hvis der havde været nogen form for bag kameraet-optagelser. 2 stjerner for dette.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount

Titel: Sleepy Hollow sæson 4
Original Titel: Sleepy Hollow season 4