Snaphaner.

28. juni 2007 af Henrik Andersen

Snaphaner. billede

Snaphaner er en stort opsat Svensk Tv-serie. Året er 1678, og krigen raser i Skåne. Den unge Niels bliver viklet ind i frihedskampen, og et mægtigt eventyr tager sin begyndelse.

Snaphaner er et Svensk skældsord for en frihedskæmper, en guerillasoldat der kæmpede imod den Svenske konge under den Skånske frihedskrig. Snaphanerne var altså på Dansk side. En del af Snaphanerne der kæmpede den ulige kamp imod overmagten var fattige bøder fra blandt andet Skåne. Snaphanerne gemte sig i de dybe skove, og der blev de også jaget vildt. For Kong Karl XI gjorde dem lovløse, hvilket betød at de måtte henrettes, uden at de blev stillet for en domstol. Dette første til en brutal klapjagt efter Snaphanerne. Dette er baggrunden for denne stort opsatte Svenske Tv-serie, der blev vist på Dansk Tv i Påsken 2007 opdelt i 3 afsnit. Nu er den kommet på DVD i en flot dobbelt Disc udgave.

Vi befinder os i den herrens år 1678. Danmark er i krig med Sverige og forsøger at vinde Skåne tilbage. Den Skånske frihedskrig blev også kaldt for Snaphanekrigen og varede fra 1675 til 1679. Der er oprør i luften, og de Skånske bønder er gået ind i kampen imod kong Karl XI og hans besættelse af landet. Det er midt i denne mørke tid at vi møder Niels Geting (Andre Sjøberg). Niels bor fredeligt på en gård med hans brødre og deres fader. En nat overfaldes gården af Svenske soldater der er forklædt som Snaphaner. Niels bliver den eneste overlevende, og han vandrer derefter formålsløst rundt, tynget af sorg og hævntørst, indtil han møder Danske soldater der tager ham til sig. Den Danske soldat Mogens (Kim Bodnia) foreslår, at han skal melde sig til frihedskampen. Niels bliver nu viklet ind i Frihedskampen og han møder en lille flok Snaphaner, anført af Sorte Stina (Malin Morgan). Samtidig med at Niels går ind i kampen imod Svenskerne, rejser den hensynsløse Gabriel Løvenhoved (Anders Ekborg) rundt for at tvinge bønderne til at være loyale over for den Svenske konge. Gabriel er kongens nærmeste mand, men hvad kongen ikke ved er, at Gabriel har planer om at overtage magten, når den rigtige tid nærmer sig. Med sig har Gabriel sin forlovede Hedvig Sparre (Tuva Novotny), og den Svenske krigskasse, der bugner af guld og skatte, taget fra bønderne. Snaphanerne vil stjæle kassen, og under forsøget bliver Niels forelsket i Hedvig, og samtidig det går op for ham, at det er Gabriel der står bag mordene på hans familie. Han får også nys om at Gabriel vil slå kongen ihjel. Nu er det op til Niels og de andre snaphaner at stoppe Gabriel og hans ondskabsfulde planer. Men det kræver al deres styrke og mod, og som om de Svenske soldater ikke var modstand nok, så lurer også den mystiske person kendt som: ”Den ensomme rytter” i skovens dyb. En spøgelses rytter der er kendt for at slå Snaphaner ihjel.

Der er mange nye ansigter at finde på rollelisten til Snaphaner. Men også kendte Svenske og Danske skuespillere dukker op i de bærende roller. Hovederollen som Niels Geting spilles af Andre Sjøberg, hvilket han gør ganske overbevisende. Hans karakter forandrer sig historien igennem. Fra at være en fattig bondeknøs, udvikler han sig til en standhaftig frihedskæmper, der sætter sig op imod den Svenske overmagt. Denne forvandling levere Andre Sjøberg, så man virkelig føler med hans karakter. Hans elskede Hedvig Sparre spilles af den smukke Tuva Novotny. Hun er en stor Skuespiller i Sverige, men hun er også dukket op herhjemme i flere film. Blandt andet havde hun en lille rolle i gyseren Midsommer. Senest spillede hun den kvindelige hovedrolle i Lasse Spang Olsens Den Sorte Madonna. Tuva Novotny vandt en svensk pris for årets bedste Tv-skuespillerinde i netop hendes rolle som Hedvig Sparre. Rollen som den ondskabsfulde Gabriel Løvenhoved, spilles med stor indlevelse af Anders Ekborg. Det gør han så godt, at han blev den karakter undertegnede huskede bedst efter at have set serien. Anders Ekborg brænder igennem skærmen, og skriver sig fint ind i den sorte bog over mindeværdige filmskurke. Desuden medvirker en oplagt Kim Bodnia som den godmodige Danske sergent Mogens Laumann. Også Danske Jesper Lohmann og Peter Damm-Ottesen har mindre roller.

På Dansk jord kæmpede Svend Gønge, også kendt som Gøngehøvdningen den samme frihedskrig, og derfor kan man godt sammenligne den Danske Tv-serie, Gøngehøvdningen fra 1992 med Tv-serien Snaphaner. Og så alligevel ikke. For alt det som Gøngehøvdningen manglede i skuespil, drama, kærlighed og spænding har Snaphaner til overflod. Gøngehøvdningen blev forståeligt nok en fiasko da den blev vist i Tv, og ligeledes har de Svenske anmeldere været efter Snaphaner. Den er blevet beskyldt for at stille hele frihedskrigen i et alt for romantisk lys. Men hvis man kan se bort fra dette, så får man små 3 timers glimrende underholdning, der ligger langt over middel, i forhold til hvad man er vant til at se i Tv. De 2 unge instruktører Måns Mårlind og Bjørn Stein, har formået at lave en Smuk og voldsom beretning fra en mørk tid i den Svensk / Danske historie. Krigen dengang var voldsom, og der bliver heller ikke lagt fingre imellem med hensyn til den grafiske vold i serien. Snaphaner blander historiske handlinger med flot fiktions action, der til tider minder om noget hentet ud af en stører Hollywood produktion. De forskellige karakterer er en smule firkantede i det, men det hele opvejes fint af den intense historie og de mange spændende optrin, vores helte må igennem inden den store finale, hvor de onde må lide et ikke overraskende nederlag.

Vores nordiske naboer har endnu engang bevist, at det godt kan lade sig gøre at producere stort opsatte periode serier til Tv. Noget vi endnu har til gode at kaste os ud i her hjemme. Jeg glæder mig personligt til, at der engang bliver lavet en stor dansk filmatisering over historierne om Gøngehøvdningen. Men indtil da er Snaphaner en rigtig god erstatning.

Ekstramateriale.

Hele disc 2 på denne flotte udgivelse er fyldt med ekstramateriale. Noget bedre end andet.

Det er muligt at se 8 udvalgte scener fra serien med kommentarspor fra instruktørerne.