South Park - The Complete Fourth Season

27. april 2010 af Jesper Poulsen

South Park - The Complete Fourth Season billede

Drengene på nye eventyr - i fjerde klasse

South Park ændrer sig markant i fjerde sæson. Der kommer lidt mere bid i episodernes indhold, og selvom alt hvad der bare er en grad morbidt stadig er svøbt godt og grundigt ind i handlingen, så mister South Park en smule magi. Nye ansigter kommer til, blandt andet den handicappede Timmy, som sidder i rullestol og som ikke evner andet end at sige sit eget navn. Det pynter og er med til at give de sædvanlige figurer lidt modspil og udviklingspotentiale.

Alligevel indeholder sæson 4 ikke den vanlige høje standard i alle afsnit. Enkelte afsnit er en anelse overflødige og virker lidt kunstige og for hurtigt sluppet gennem møllen. Verdensklasse er dog afsnittet ”Cartman Joins Nambla”, hvor Cartman beslutter at Kyle, Stan og Kenny simpelthen er for barnlige at tilbringe sin tid med. Derfor bruger Cartman internettet for at søge efter nye venner. De dong'er ret hurtigt ind, naturligvis værende ældre mænd med hang til unge drenge. I samme afsnit kæmper Kenny en brav kamp for at undgå at hans forældre producerer endnu et barn. Hvis det sker, så bliver der såmænd bare endnu mindre råd til noget som helst hos Kennys, i forvejen, fattige familie. Den lille orange fyr er snedig og tager mange kneb i brug for at intet bliver undfanget.

Sæsonen byder også på stemmelægning af selveste Cheech and Chong i afsnittet om indianske hår-tamponer, men det er næsten ingenting i forhold til afsnittet hvor drengene begynder i fjerde klasse. Savnet af de gode gamle dage i tredje klasse er stort, så drengene forsøger at bygge en tidsmaskine ud af Timmys elektriske rullestol, så de kan komme tilbage i tiden og langt væk fra den nye lærerinde Miss Choksondik (ja, det hedder hun!!!)

Du kan endvidere følge den ”franske” dreng Pip, i en udgave af Dickens' Store Forventninger og se når Cartman skal på såkaldt Fat Camp, for at smide nogle af de overflødige kilo. En lejr der ikke går som tiltænkt. Sidst men ikke mindst, på denne udgivelse, hænger julen i en tynd bæ, hvis ikke Mr. Hankey kommer til byen og spreder lidt julestemning. Men pøllen med nissehue har travlt med sit nye liv som familiefar.

South Park er stadig et genialt foretagende, men sæson 4 mangler alligevel lidt af de første sæsoners vildskab. Derfor må sæson 4 også tage til takke med en karakternedsættelse, men alligevel score en pæn en af slagsen.

PAN Vision.

Titel: South Park - The Complete Fourth Season
Original Titel: South Park - The Complete Fourth Season