Star Trek - The Next Generation

1. oktober 2014 af Johnny Josefsen

Star Trek - The Next Generation billede

Det er tid til den sjette sæson af Star Trek - The Next Generation. Kan serien holde sit momentum?

Med syv sæsoner, fire film, og en håndfuld spin-offs i bagagen, er Star Trek – The Next Generation til stadighed den mest prominente dele af Star Trek universet. Det er ikke svært at forstå hvorfor, når man har set en håndfuld episoder. Seriens karaktergalleri har mange facetter og stærkt skuespil hvilket munder ud i et stabilt fundament.

Serien byder på karakterer som den pålidelige Riker, androiden Data som både er katalysator for filosofiske problemstillinger og humor, den kvindelige og moralske Krusher samt den blinde ingeniør Geordi. Patrick Stewart tager rollen som kaptajn på Enterprise, han er en eftertænksom og sofistikeret ledertype der opvejer sit moralske kompas med federationens direktiver. Det er en velspillet rolle der bringer tiltrængt nytænkning til genren. Der gøres op med den traditionelle Flash Gordon heltetype, der førhen var normen indenfor science fiction. Resultatet er en serie der tager hånd om moralske dilemmaer og som udforsker implikationerne af et sofistikeret fremtidssamfund, hvor menneskehedens mission er at skabe fred i universet. Det er ikke ”ugens monster” men ”ugens moralske problemstilling” hvor diplomati trumfer laserpistolen.

Det er en bombastisk introduktion, men det beskriver de ideer der står bag serien. I denne sjette sæson svinger kvaliteten ofte og det er med varieret grader af succes, at den lever op til sit potentiale. Højdepunktet er dobbeltepisoden Chain of Command hvor Picard bliver fanget på en mission og udsat for tortur. Det er en intens episode hvor Picards viljestyrke bliver trukket til grænsen og vi ser en ny side af ham da vi lærer at alle har et punkt hvor de knækker. Det er en dramatisk episode der giver et indblik i Picards psyke mens sidehistorien følger Enterprises midlertidige erstatning for Picard som truer med at ødelægger besætningens dynamik. I en anden episode Tapestry får Picard en chance for at ændre sin fortid, hvor han lærer at han erkender at vores fortid er med til at forme vores personlighed. Det er en interessant episode der vender negative minder til noget positivt. Sæson 6 har flere episoder der viser os Picards kompleksitet og menneskelighed. De andre karakterer får også deres plads i solen, i Frame of Mind udsættes Riker for et komplekst tankespil, der sætter spørgsmålstegn ved hvad der er drøm og hvad der er virkelighed. Jonathan Frakes giver en manisk og overbevisende præstation imens Rikers psyke desintegrerer. Selv bifiguren Barclay gives en hånduld episoder hvor Realm of Fear står som en af sæsonens memorable øjeblikke. Her sættes han overfor sine fobier, som skal overkommes for at løse et mysterium.

Der er masser af gode episoder i sæsonen, men der er ligeledes en del fusere som trækker ned. A Fistful of Datas er en af de store stinkere, en billig western episode hvor Holodeck overtages af Data kloner. Humoren når ikke højere end Data i drag og det er mestendels klicheer, som eliminerer al spænding. Andre episoder som Man of the People viser os en psykisk ambassadør, der overtager Deannas sind for egen vinding. Konceptuelt er det interessant, men episoden har ikke noget at byde på. Der er en del fusere og episoder, der ikke er spektakulære men som virker i mangel af bedre.

Er man fan af Sci-Fi så er det en god sæson som har interessante episoder. Men det er en sæson der viser at serien var ved at miste sit momentum. Mængden af stærke episoder er dalende alt imens middelmådigheden ind imellem tager over. Lyspunkterne opvejer de kedelige øjeblikke og det er stadig mestendels en solid serie med et spændende karaktergalleri og interessante ideer. Er man ny til serien kan det dog anbefales at man starter med en tidligere sæson.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Star Trek - The Next Generation
Original Titel: Star Trek - The Next generation