Superman The Movie 4K Ultra HD

7. december 2018 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Superman The Movie 4K Ultra HD billede

DC Comics satte en høj, høj standard med den 40-årige Superman The Movie. Den begejstrer stadig og er uomtvistelig en klassiker for alt og alle. Skønt gensyn med Christopher Reeve, som er og var den rigtige kappeklædte helt!

Den er 40 år gammel, og den holder sig godt. Ganske som denne signatur er den født i 1978, men mens undertegnede går nogenlunde frit rundt uden at påkalde mig den store opmærksomhed på verdensplan, så er det vel de færreste som ikke har et forhold til manden af stål? Superman er (sammen med Batman) den første rigtige superhelt jeg kan huske fra min barndom. Jeg vil endda tillade mig at kalde ham ægte, for han har ligesom altid været der, og antallet af produktioner omkring det kappeklædte flyvende ikon er da også ganske mange. Dog er det ikke før slut-70’erne at hans filmiske eksistens sådan for alvor finder sin berettigelse.

Identificeret via svigermors drøm alias Christopher Reeve, som desværre døde 2004, blev Superman enhver rask drengs store forbillede. I det daglige i skikkelse af den tørre journalist Clark Kent, men så snart nøden kalder forvandledes til den blå/røde/gule retfærdighedsvogter. Sendt til Jorden af sin far Jor-El (spillet af legendariske Marlon Brando huskes til stadighed. Det samme gør hans modstand mod kryptonit, det grønne stads der gør ham modstandsløs. Og så den søde Morgot Kidder, som fik sit store gennembrud som Supermans kæreste Lois Lane. Superman var desuden filmen, der sikrede Gene Hackman mere international anerkendelse og i sidste ende det helt store gennembrud. En klassisk kamp mellem helte og skurke og et magisk eventyr, som tog os væk fra hverdagen via sin samtids banebrydende effekter.

Jeg vil ikke gøre mere ved et decideret referat, for du BØR simpelthen kende til Superman-filmen, som i popularitet var massiv og sikrede sig en god håndfuld efterfølgere. Der har ikke rigtig siden været nogen Superman-film, som har kunnet matche den gamle franchises udødelighed, og derfor er det intet mindre end en fremragende film, du har mellem poterne. En film som fortjener at ses med så skarpt et udtryk som 4K-mediet. Naturligvis ligger der 6 store, fede stjerner og venter på denne udgivelse. Mindre ville være helt i skoven. Udgivelsen udmærker sig desuden med et par gode indslag i sit bonusmateriale, bl.a. den tv-special som gik bag om kameraet på tilblivelsen.

Denne første Superman-film er gennemarbejdet og solidt håndværk fra Richard Donner. Selvom der er gået de her 40 år, så er eventyret stadig så magisk at man med lethed bærer over med tidens tand. Man kan stadig fanges af den intensitet og spænding fra barndommen, og man kommer atter til at udbryde noget i denne stil: ”Sådan laver de dem altså bare ikke mere”, når filmen er ovre. Ja, udbruddet kommer naturligvis ikke fra den nye generation, som jeg vitterligt håber tager til sig. Hvor ellers finder du en telefonboks som omklædningsrum, hvis ikke på film? Glæd dig med andre ord til at se eller gense en rigtig superhelt, i stedet for alle de vaskebjørne, træstubbe og sneglelignende kvindemennesker som man finder i Marvels univers nu om stunder. Den ægte vare er der intet der slår…

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Superman The Movie 4K Ultra HD
Original Titel: Superman The Movie 4K Ultra HD