Svindel På Højt Plan

1. april 2012 af Nikolaj Sonqvist

Svindel På Højt Plan billede

Måleenheden for middelmådighed.

Josh Kovacs (Ben Stiller) er manager på det luksuriøse hotel The Tower midt i New York City, hvis penthouse lejlighed er lejet ud til den stenrige forretningsmand Arthur Shaw (Alan Alda). Josh styrer hotellet proffesionelt og kender hver lejer og medarbejder til ukendelighed. Da Shaw en dag ser ud til at blive kidnappet i en varevogn, sætter Josh efter, men bliver overasket da FBI stopper Shaw og anholder ham under beskyldninger for svigeagtige investeringer i mangemillionklassen. Nu trues hele hotelpersonalets pensionsopsparinger som var lagt i Shaw’s hænder og da Josh sammen to kollegaer konfronterer Shaw, slår det klik for Josh og han smadrer Shaw’s farrari, og de bliver alle tre fyret. Nu planlægger Josh at vil stjæle $20 millioner fra Shaw, som han mener at have gemt i hans penthouse, som hævn for missæren.

Svindel på højt plan kan ikke undgå at blive sammenlignet med Ocean 11 og dens to efterfølgere, men hvor disse portrætterede en gruppe proffessionelle tyve, er Svindel på højt plan en gruppe hårdarbejdede underklassemennesker, der ser sig sur på den finansielle verden, og gør oprør på egen hånd. Det er de 99%, som bliver udtværet af pengegriske og usympatiske finansmænd i jakkesæt, der sætter deres lommeuld højere end menneskelige relationer. Shaw er prototypen på en følelseskold pengemand, der ikke tøver med at kunne kigge folk i øjenene og fortælle dem en løgn eller to.

På trods at det tidsaktuelle tema, bevæger filmen sig ikke lagt over middel på kvalitetsskalaen. Troværdigheden slår et knæk, når de seks vordene kriminelle Josh Kovacs (Ben Stiller), Charlie Gibbs (Casey Affleck), Slide (Eddie Murphy), Mr. Fitzhugh (Matthew Broderick), Enrique Dev'reaux (Michael Peña) og Odessa Montero (Gabourey Sidibe) påbegynder deres kriminelle løbebaner. Josh er bandens hjerne med kendskab til bygningen og motivationen til hævn over Shaw. Enrique er den teknisk ansvarlige, Odessa kommer fra familie af låsesmede og kender derfor til at åbne pengeskabe og Slide er vaneforbryderen, der som den eneste rent faktisk har prøvet at stjæle før.

For selvfølgelig skal der mere end held til at bryde ind i Penthouse lejligheden, hvor Shaw er sat i husarrest bevogtet af to FBI folk i en skyskraber de ikke længere er velkommende i. Modsat Oceans filmene tror man simpelthen ikke på at de nogensinde vil kunne udrette noget lignende. Men hvad de mangler i evner besidder de i motivation, og de kaster sig hovedløst ud i projektet.

Eddie Murphy som Slide, Josh’ nabo-vaneforbryder der let lader sig friste af projektets størrelse, bliver ikke udnyttet tilstrækkeligt. Hvad man troede skulle være en kærkommen tilbagevenden til Murphys Frækkere End Politiet Tillader filmene eller 48 Timer kække og handlekraftige persona, bliver desværre en flad fornemmelse. Ligeledes mangler Broderick, Affleck, Sidibe og Peñas karakterer mere dybde og kant, og de kan ikke undgås at føles overflødige. Havde disse karakterer været bedre udrustet med skæve identiteter, ville filmen have været end en mere vellykket heist-movie parodi. Hvis man I bund og grund fjernede de fire karakterer, ville filmen ikke ændre sig synderligt.

Svindel på højt plan er instrueret af Brett Ratner og man kunne godt have forventet sig noget mere af manden bag X-men: The Last Stand (2006) og Rush Hour filmene (1998, 2001, 2003). Personligt synes jeg kun han har ramt plet med Red Dragon (2002), men hvis man er til Rush Hour filmene,vil man sandsynligvis også kunne lide Svindel på højt plan. Man kunne godt have forventet sig noget mere Ben Stiller humor, som kunne have gjort filmen mere grotesk humoristisk, men vi må nøjes med Ratners tøre sikre gags.

Svindel på højt plan er underholdende nok, men mangler meget for at blive rigtig god. Karakterdybde, strammere plot, humor og action. Det bliver desværre bare endnu heist-movie fra Hollywoods samlebånd, der er blevet samlet forkert.

Universal Pictures.

Titel: Svindel På Højt Plan
Original Titel: Tower Heist