The 100 - Sæson 4

31. december 2017 af David Lund

The 100 - Sæson 4 billede

“The 100” er tilbage på rette spor!

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at “The 100” mistede en del seere i løbet af sin tredje sæson. Det var ganske velfortjent. Ikke alene valgte man, at dræbe den måske mest populære karakter af dem alle, men ruten for serien væltede ned i et hav af usandsynligheder og fjerne karakterudviklinger. Hvis man holdte ud igennem den tredje sæson, begynder flere af tingene at give bedre mening i fjerde sæson. Hele sci-fi elementet med en kunstig intelligens der overtager menneskekroppe, løfter dog stadig øjenbryn, men der er skam mening med galskaben. I fjerde sæson præsenteres vi nemlig for årsagerne samt følgerne af den kunstige intelligens samtidig med, at serien generelt set kommer tilbage på rette spor.

“The 100” er fortsat en Young Adult serie, men den er mere seriøs, voldsom og voksen end langt de fleste, og dette understreges i den grad i fjerde sæson. Humoren er næsten væk, og flere velkendte karakterer må møde deres skæbne på voldelig vis. De politiske alliancer mellem de forskellige klaner er endnu engang en hovedingrediens, og de mange plottwists vil vise mange karakterer i et helt nyt lys. Clarke (Eliza Taylor) foretager fortsat en lang række tvivlsomme beslutninger, men stadig med et snert af medmenneskelighed. Når sæsonen nærmer sig slutningen, er man dog i tvivl om, den medmenneskelighed nu efterhånden er fuldstændig forsvundet. Octavia (Marie Avgeropoulus) er fortsat fyldt med en utæmmelig vrede, men langsomt begynder den gode side af hendes indre kamp at vinde. Jasper (Devon Bostick) er klart sæsonens største irritationsmoment med hans bramfrie ligegyldighed, der generelt fylder alt for meget i forhold til, hvor lidt han som karakter betyder for den overordnede fortælling.

Dette er på alle måder dog en langt bedre sæson end den sidste. Det er egentlig ikke fordi, at sæsonen er særlig action-orienteret, men den formår at udvikle samtlige karakterer enten i en troværdig positiv eller negativ retning. Der er også en langt større fokus på stemning og spænding end førhen, hvilket næsten sidestiller sæsonen med seriens bedste - nemlig sæson 2. Så var du ligeså skuffet som de fleste over tredje sæson, kan du roligt gå ombord igen. “The 100” er igen blandt det bedste af sin slags.

Ekstramateriale - 3/6

Egentlig er der en række ganske interessante featurettes blandt ekstramaterialet, hvor især delene om stunts og skabelsen af den post-apokalyptiske verden serien befinder sig i, er værd at give sig i kast med. Dog er det mest fraværet af ekstramaterialet der stikker ud. Hvor er programmerne der går bag om de enkelte episoder? Hvor er kommentarsporene? Resten er her dog, og det hele er skam værd at se, selvom de slettede scener og sæsonens gag reel er under standard.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: The 100 - Sæson 4
Original Titel: The 100 - Season 4