The Dead Zone – The Complete Box

6. februar 2010 af Kristian Jensen

The Dead Zone – The Complete Box billede

Velkommen til den døde zone...

Hvad ville du gøre hvis du vidste alt? Hvis du ved en enkelt berøring kunne se langt ind i en persons bevidsthed på tværs af tiden? Hvis du kunne se enhver persons dybeste hemmeligheder, blot ved at berøre en personlig ejendel? Denne problemstilling er langt fra ny, og har eksisteret i forskellige variationer stort set siden tidernes morgen. Derfor kræver det også ekstra meget af en manuskriptforfatter eller instruktør, når denne kaster sig ud i et projekt, der omhandler den slags overnaturlige evner. Tv-serien “The Dead Zone” bygger på en roman af gysermesteren Stephen King. Romanen er tidligere blevet filmatiseret i 1983 af David Cronenberg, og med Christopher Walken i hovedrollen som manden med de overnaturlige evner.

The dead zone, eller den døde zone om man vil, henviser til en lille del af hjernen mennesket ikke er stand til at bruge. Personer med hang til det overnaturlige har længe påstået, at denne hjernedel gemmer på hemmeligheder, der ligger langt over menneskets forstand, og hvis aktiv, vil mennesket være i stand til at bruge telepati, telekinese og andet godt. Det er naturligvis noget værre vrøvl, men tanken om at kunne besidde overnaturlige evner, er nu engang noget, der altid har fascineret mennesket.

I ”The Dead Zone” møder vi skolelæreren Johnny Smith (Anthony Michael Hall), hvis liv bliver ændret markant, da han kommer ud for et voldsomt biluheld. Johnny havner i dyb koma, og vågner først op seks år efter, til en komplet forandret verden. Hans mor er død, og den sleske pastor Eugene Purdy (David Ogden Stiers) har overtaget familiens formue. Johnnys forlovede Sarah (Nicole De Boer) er blevet gift med en anden mand og har en søn. Men chokket over at have mistet seks år af sit liv er intet i forhold til den overraskelse Johnny får, da han finder ud af, at han besidder evnen til at se menneskers fremtid og deres tanker, blot ved at røre ved dem. Da Johnny prøver at forklare sine nye evner til omverdenen, bliver han naturligvis afskrevet som en nut-case, der er dybt traumatiseret af bilulykken. Men langsomt får Johnny overbevist hans omgangskreds om at hans evner ikke er ren fantasi, og at han rent faktisk kan udføre ting, der ikke burde være muligt.

Det der gør ”The Dead Zone” til en glimrende tv-serier er, at selvom det overnaturlige element spiller den afgørende rolle, så kommer det aldrig til at overskygge handlingen og karaktererne. I stedet fungerer Johnnys paranormale evner som en katalysator for handlingen og karakterernes udvikling, hvilket giver ”The Dead Zone” et behageligt fortælletempo, der ikke drukner i effekt-ramasjang, bulder og brag. Især de første par sæsoner er kendetegnet ved denne fortællestil, og er dermed også seriens bedste.
Den gamle brat-packer Anthony Michael Hall er glimrende i hovedrollen, og han bakkes stærkt op af gode skuespillere i birollerne. David Ogden Stiers, som mange nok bedst kender fra tv-serien M.A.S.H., er herligt udspekuleret i rollen som pastor Purdy, mens smukke Nicole de Boer spiller følelsesfuldt i rollen som Johnnys fortvivlede eks-forlovede. Kvaliteten af afsnittene er nogenlunde konstant, og der bliver fint samlet op på diverse løse ender mellem sæsonerne.

Den samlede boks med alle sæsoner af ”The Dead Zone” har en samlet længde på lidt over 54 timer, så der er rigeligt med underholdning at hente. Dog skal man nok være mere end almen sci-fi nørd, hvis man skal investere i boksen, der koster lidt over 600 kroner.

Ekstramateriale
Udover samtlige seks sæsoner af ”The Dead Zone”, medfølger der en bonusdisk med masser af ekstramateriale. Materialet har en samlet længde på lidt over to timer, så der er med andre ord masser af guf for fans af serien. Bonusmaterialer er yderst grundigt, og man føler virkelig at man kommer hele vejen rundt om serien. Alt lige fra manuskriptskrivning til visuelle effekter bliver gennemgået, og man føler virkelig at man får værdi for sine penge. Det giver ydermere bonus i min bog, at ekstramaterialet er overskueligt opdelt, og at man oven i købet har valgt at tekste materialet på dansk, hvilket er sjældent set, når det kommer til ekstramateriale.
Alt i alt er ekstramaterialet et solidt og underholdende supplement til tv-serien, og man keder sig ikke et sekund. Kvaliteten er helt i topklasse, og absolut et kik eller to værd.

5 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S