The Debt

17. februar 2012 af Nikolaj Sonqvist

The Debt billede

Halvlunken film bilver først for alvor varm til sidst.

Doktor Bernhardt (Jesper Christensen) blev under krigen kaldt for 'Kirurgen fra Birkenau' pga. sine sadistiske eksperimenter på jøder og var derfor en eftersøgt krigsforbryder. Rachel (Jessica Chastain) var en del af en gruppe, som skulle lokalisere og tilfangetage Bernhardt, så han kan komme for en krigsforbryderdomstol. Missionen mislykkedes, da Bernhardt bliver skudt under en flugt fra deres tilholdssted. Tredive år senere har Rachels (Helen Mirren) datter skrevet en bog om Rachel og gruppens bedrifter, som de siden er blevet hyldet for deres heltemod for. Men da Rachels eksmand og gamle kollega fra gruppen Stephan (Tom Wilkenson) dukker op til bogudgivelsen, kommer han om nyt om Bernhardt. Rachel må nu gøre op med fortiden og få afslutet den en gang for alle.

Det er kompliceret at fortælle handlingen til The Debt kortfattet uden at røbe for meget. Det er meget af vejen også filmens største hage, at man ikke helt kan komme rundt om, hvor den egentlig vil hen. I begyndelsen af filmen kommer der et hav af oplysninnger, at man drunkner i informationer. Inden man får kortlagt de forskellige detaljer, drager filmen ind i et langt flashback, som langsomt gør det grumsede hav til rent drikkevand.
For hen imod slutningen af filmen er de løse tråde bundet sammen til en forståelig og løselig knude. The Debt ender faktisk med, at få båret sig hen på et spændende og nervepirrende thrillerniveau, som den fuldstændig manglede i begyndelsen.

The Debt er et spændings- og spiondrama, der mest af alt handler om relationerne mellem spiontrekløverets medlemmer Rachel (Jessica Chastain), Stephan (Marton Csokas) og David (Sam Worthington). De er sat sammen for at få fanget 'Kirurgen fra Birkenau', men imellem dem opstår der skjulte romancer og et trekantsdrama udfolder sig bag facaden. David er følesesmæssigt tynget af sin unge alder, sin uerfarenhed, og sit personlige mål på ,at få klaret missionen, mens Stephan er den rutinerede og proffesionelle, men følelsesmæssige naive. Tilbage står Rachel plittet imellem Davids tøven og Stephans fremme-skoene-hed, førstnævnte er hun forblindet forelsket i, sidstenævnte bliver manden i hendes liv. Dette står klart i en scene, hvor David afbryder et næsten uundgåeligt lidenskabeligt kys og Rachel går ind ved siden af og har sex med Stephan. You snooze, you loose.

'Kirurgen fra Birkenau' er vel en af Jesper Christensens største roller til dato og han viser sig særdeles overbevisende som et dumt nazi-svin. Efter at han er blevet tortureret og forsøgt udmyget af de to unge, Stephan og David, viser Christensen sin bløde side overfor Rachel i filmen. Men netop som man begynder at tilegner sig sympati med ham, viser han sig for sin mest usympatiske side og vansire Rachels ansigt med et glasskår uden den mindste tøven. Doktor Bernhardt er i sagens natur ond.

The Debt er instrueret af den oscarnominerede John Madden (Shakespeare in Love (1998) og han formår at skabe en til periodevis vellykket spændingsfilm, men desværre lige så tit en uengagerende og langsom kærlighedshistorie. Det lange flashback, som er det meste af filmen, bevirker at man til tider helt glemmer filmens rammeshitorie og hele plottets betydning. Herved overtager trekantsdramaet historien og først langt inde i filmen begynder man at kunne forme mening i tingene. Men det er også her, at filmen kreerer et vellykket tvist af tingenes tilstand, så disse spidser til og for første gang bliver rigtigt spændende.

Det handler om løgn og om at gøre op med fortidens synder, som indhenter alle. Der ligger måske en morale til os alle om, at vi må stå til ansvar for vores gerninger. Rachel bliver i sin gamle år tvunget til at gøre fortidens arbejdet færdigt, da David har begået selvmord og Stephan sidder i kørestol. Hun må få renset sin samvittigthed en gang for alle.
The Debt bliver først for alvor spændende til sidst, og derfor skal man holde ved og se filmen til ende. For her bliver alt bedre, for det værre.

Universal Pictures.

Titel: The Debt