The Gift

18. maj 2001 af Jesper Rosenberg Antonsen

The Gift billede

Annie har det som nogle kalder en gave. Selv synes hun ikke altid lige godt om den, men hun kan

Annie Wilson (Cate Blanchett) kan ”se” ting. Efter sin mands død har Annie været tvunget til at leve af denne gave, forstået på den måde at de lokale borgere besøger hende for at høre om deres fremtid. Hun vil dog ikke tage penge for dette, men får i stedet en del gaver fra dem hun lægger kort for. Men ud over dem der er faste kunder hos Annie er der ikke mange i byen der tror på hendes hokus pokus. Nogle opfatter hende endda som værende en heks. Blandt de trofaste kunder er Buddy Cole (Giovanni Ribisi). Han er byens mekaniker, men har så sandelig store psykiske problemer, som Annie forsøger at hjælpe ham med.

Annie har to drenge, Mike (Lynnsee Provence) og Miller (Hunter McGilvray). I skolen har der siden deres faders død været problemer med at koncentrere sig, og en dag bliver Annie kaldt op til skoleinspektøren Wayne Collins (Greg Kinnear). Her bliver hun også introduceret for Waynes smukke forlovede Jessica King (Katie Holmes). På vej ud fra kontoret får Annie et syn, og det er ikke noget godt syn, så hun tier stille med det. Et par dage senere bliver Annie opsøgt af Wayne, Jessicas far, Kenneth King (Chelcie Ross), og politiet. De vil høre om Annie kan hjælpe dem med at finde Jessica, som er forsvundet. Annie prøver, men det kan ikke lade sig gøre at arbejde under pres, og hun må i første omgang sige at hun ikke kan se noget.

Annie får dog flere syn om Jessica, og det hele tyder på at hun ligger i en sø tilhørende Donnie Barksdale (Keanu Reeves). Han er kendt på egnen for hans hidsige temperament, og for at slå sin kone Valerie (Hilary Swank), som for i øvrigt er en af Annies trofaste kunder. Liget af Jessica findes ganske rigtig i søen, og nu starter opklaringsarbejdet. Og det bliver ikke nogen let sag, for det viser sig hurtigt at mange er mistænkte.

Hvordan det videre forløb i filmen er vil jeg slet ikke afsløre for dig her. The Gift er en utrolig spændende film, som har mange gode elementer i sig. Den foregår i sydstaterne, og dernede har de en helt speciel form for humor som heldigvis får lov til at træde igennem i filmen. For eksempel da de leder efter Jessica i søen er det første sheriffen tænker på, om der dog ikke er nogen der har taget kaffe med !!! Og den humor falder så godt ind i filmen at den er med til at gøre filmen god. Handlingen kan nemlig godt virke en smule tynd og forudsigelig, men det er så alt det andet der er med til at give filmen stil og klasse.

Cate Blanchett er bestemt også en stor årsag til at filmen er så vellykket. Hun spiller helt suverænt, og formår virkelig at give hendes rolle karakter. Blanchett har selv udtalt at hun på forhånd slet ikke var den type menneske, der ønskede at vide noget om fremtiden. Men under hendes research til filmen opsøgte hun mange mennesker med synske evner, og det var fantastiske oplevelser hun havde med det. I filmen har Annie mere eller mindre fået rollen som den lokale socialrådgiver, og Blanchett formår at få alle aspekter med i filmen, og det er bare så godt.

Den lidt tossede mekaniker spilles af Giovanni Ribisi. Han spiller også helt vidunderligt, og man kan virkelig føle hvor svært han har det. Annie er stort set den eneste der behandler ham ordentlig, og det giver et helt specielt forhold mellem de 2, som også har væsentlig betydning for filmen.

Keanu Reeves prøver i denne film at spille noget så usædvanligt som den onde skurk. Og jeg må sige at han også mestrer den slags roller. Han virker meget overbevisende i sin rolle, men jeg håber da ikke han har trukket på personlige erfaringer. Hans kone spilles af Hilary Swank, som efter sin rolle i Beverly Hills 90210 virkelig har slået sit navn fast som klasseskuespiller.

J.K. Simmons spiller den skeptiske sherif Pearl Johnson. Og han er også en sand fornøjelse. Det er ham der tilfører filmen meget af den føromtalte sydstatshumor, og uden hans rolle ville filmen falde lidt til jorden.

Instruktøren er Sam Raimi, der nok mest er kendt for sine Evil Dead film, men selvom The Gift ikke helt er i samme genre, har den dog visse ligheder. Historien er for i øvrigt skrevet af skuespilleren Billy Bob Thornton, som arbejdede sammen med Raimi for to år siden i ”The Simple Plan”.

The Gift er som nævnt en film der til tider virker lidt forudsigelig, men det opvejes til fulde af de mange store skuespilpræstationer der er i denne film. Filmen er god og bør ses, om ikke andet så for at nyde Cate Blanchett i en af sine allerstørste roller til dato.

Titel: The Gift
Original Titel: The Gift
Premieredato: 18. maj 2001