The Giver

19. august 2015 af Kristian Jensen

The Giver billede

Sci Fi messias…

I fremtiden er jorden ødelagt af forurening, klimaændringer og krige. Ud af asken har nye samfund rejst sig, hvor de tilbageværende mennesker lever i fred og fordragelighed. Ved hjælp af genmanipulation og tankekontrol, er menneskeheden blevet reduceret til tankeløse droner under styring af det magtfulde ældreråd. Alle følelser er udryddet, og menneskene går rundt i en farveløs verden (bogstaveligt talt), hvor alle er ens og lige.
Da drengen Jonas (Brenton Thwaites) bliver udvalgt til at være samfundets nye Modtager af Minder, der er en slags vogter af fortiden, opdager han hurtigt at samfundet måske ikke er så perfekt alligevel. For selvom der ikke længere er krig og undertrykkelse, så kommer Jonas på sporet af en hemmelighed, der kan omvælte samfundet og resterne af menneskeheden.

”The Giver” er en ganske modig science fiction film, der tør at skille sig ud fra mængden rent stilistisk. Eksempelvis er en stor del af filmen skudt i sort/hvid, hvilket er med til at understrege samfundets følelsesmæssige farveløshed. I en tid hvor den moderne science fiction film lefler for ungdommelige målgrupper med store farverige produktioner, er dette et modigt fortællermæssigt greb at anvende. Den tekniske fremstilling af plottet i ”The Giver” er med til at give filmen et kærkomment anderledes look. Det er klædeligt for genren, at se en film, der tør at være anderledes i en tid hvor producenterne sprøjter den ene metervare ud efter den anden.

Hovedpersonen Jonas spilles af australske Brenton Thwaites, der med ”The Giver” får sit egentlige gennembrud som førsteelsker. Thwaites spiller ganske overbevisende, og formår at tilføre sin karakter en troværdig ømhed, der står i fin kontrast til Meryl Streeps kølige portræt af ældrerådets leder. En anden veteran Jeff Bridges spiller rutineret rollen som den gamle Modtager af Minder, der får til opgave at oplære den unge Jonas.

Desværre er ”The Giver” langt fra fejlfri. Filmens plot er ganske utroværdigt, og især filmens klimaks stikker ud. Jonas bliver som en frelsende sci fi messias sendt ud på en mission, der kan redde menneskeheden fra sig selv. Det er på grænsen til det kvalmende når Jonas fabulere over et nyligt overstået motorcykel stunt udover en klippe, og kalder det for et mirakel at han overlevede.

Det er ærgerligt, da især filmens første halvdel faktisk er ganske underholdende og spændende.

”The Giver” er en teknisk vellykket science fiction film, der tør at skille sig ud fra mængden. Desværre drukner filmens anden halvdel i semireligiøst fnidder og tekniske hovsaløsninger, der virker som om de er indsat i sidste øjeblik for at redde et håbløst plot. Skuespillet og de flotte effekter, er dog med til at redde ”The Giver” på målstregen.

Ekstramateriale
Der er overraskende meget bonusmateriale at finde på den danske DVD udgivelse af ”The Giver” Mest interessant er den næsten fyrre minutter lange gennemlæsning af ”The Giver” der er optaget for næsten tyve år siden. Forfatteren Lois Lowrys bog, der er grundlaget for filmen, har længe været et ønskeprojekt for Jeff Bridges. Så meget endda, at han allerede for næsten tyve år siden lavede en gennemlæsning af manuskriptet sammen med sin familie. Det er højdepunkter fra denne gennemlæsning, der indgår i bonusmaterialet. Det interessante ved den lille film er, at den blandt andet indeholder scener med Jeff Bridges afdøde far Lloyd Bridges. Som fluen på væggen ser man familien Bridges sidde og spille de forskellige roller i filmen, hvilket både er sjovt og ultranørdet. Der er også blevet plads til en række mindre film, der hver især går bag om produktionen. Blandt andet er der et lille interview med Lois Lowry, der har skrevet bogen bag filmen. En anden af de små film går bag om filmens temasang, der er skrevet af bandet Onerepublic.
Man finder også en enkelt forlænget scene samt et trailershow.
Bonusmaterialet til ”The Giver” er overraskende vellykket. Især gennemlæsningen af manuskriptet vil uden tvivl kildre den indre filmnørd.

Ekstramaterialet til ”The Giver” får 4 ud af 6 stjerner.