The Lincoln Lawyer

14. april 2011 af Mie Bach

The Lincoln Lawyer billede

”Ingen klient er mere skræmmende end en uskyldig mand”

Et close up af en nummerplade med teksten NTGUILTY. Så er stilen ligesom lagt til to timers overlegent advokatdrama, hvor Matthew McConaughey er flaben i front i rollen som advokaten Mick Haller. Fra sin Lincoln Continental driver han sin forretning og hjælper den ene lovbryder efter den anden. Han går ikke efter samfundets topper, men derimod dagligdagsforbrydere. Mick er skarp både i hoved og mund, men kollegaerne foragter ham, selv hans ekskone Maggie, spillet af Marisa Tomei, som han har en datter med. Hun er anklager, han er forsvarer - ikke nogen god cocktail i dobbeltsengen, da Maggie har svært ved at acceptere, at han får den ene forbryder efter den anden sat på fri fod. En dag støder Mick på en klient, der insisterer på, at han vil have ham som forsvarer. Louis Roulet, spillet af Ryan Phillippe, er ejendomsmægler, i samfundets top og nægter sig skyldig i groft overfald på en prostitueret. Med udsigten til en stor lønseddel siger Mick ja, men sagen udvikler sig, og han ender hurtigt i en uvant situation. Mick er ikke længere den, der styrer slagets gang, men bliver manipuleret og pludselig begynder han at få moralske skrupler.

Birollerne i ”The Lincoln Lawyer” er glimrende spillet af Ryan Phillippe, Marisa Tomie og William H. Macy, men det et one man show, med Matthew McConaughey, som den bærende kraft. Det er skønt at se ham i en mere seriøs rolle, da hans foregående film i høj grad har været præget af romantiske komedier såsom ”The Wedding Planner” (2001), ”How to loose a guy in teen days” (2003), ”Så flyt dog” (2006) og senest ”X-kærester” (2009). Han har spillet over for den ene babe efter den anden heriblandt Jennifer Lopez, Kate Hudson, Sarah Jessica Parker og Jennifer Garner. Denne gang er turen kommet til Marisa Tomei kendt fra ”The Wrestler” (2008), men modsat størstedelen af Matthew McConaugheys tidligere film er det ikke tiltrækningen af det kvindelige modstykke, der er i fokus. I ”The Lincoln Lawyer” får han for alvor lov til at vise sin kunnen som skuespiller, og hans skarpskårne ydre matcher perfekt til ens forestilling om en kold og kyniske advokat. Matthew McConaughey spillede ligeledes advokat i hans gennembrudsfilm ”A Time to Kill” (1996), hvor han spillede over for Samuel L. Jackson og Sandra Bullock.

Det bemærkelsesværdige ved denne film er dens visuelle udtryk, der perfekt komplementerer historien. Der er lagt et grå-brunligt ligt filter ind over billederne, som er skarpe og nærmest dokumentaristiske. Ingen sminkør har fået lov til at nærme sig McConaughey svedige pande med en pudderbørste. Det visuelle udtryk understreger, at dette ikke er en skildring af det glamourøse Los Angeles, som vi normalt ser det afbildet. Her skildres det varme, fugtige, støvede, snavsede og nedslidte L.A. Billederne bliver underbygget af gangstertoner, en stil som præger hele filmen, og jeg fik associationer til en musikvideo af 50 Cent. Gangsterstilen bliver understreget af den sorte blankpolerede Lincoln Continental, der fragter den benhårde advokat ud til hans næste opgør.

”The Lincoln Lawyer” bygger på en roman af samme navn, der faktisk allerede inden sin udgivelse blev præsenteret for en række filmproducenter, og historien gør sig bestemt godt på det store lærred. Mattthew McConaughey brillerer, dialogen er skarp og tonen er let. Der er ikke meget optakt, historien er lige på og hårdt, og man er indfanget med det samme – og det skal man være for det går hurtigt! Det er både et retssalsdrama og ikke mindst et personligt drama. Plottet er nervepirrende, og i en spændingsfilm som denne, fungerer det bare rigtig godt når man undervejs tænker ”åh nej, hvordan skal han dog nogensinde rede sig ud af det”. Jeg var fastholdt hele filmen igennem og trods en smule irritation over sparsomme introduktioner til et par af birollerne, er ”The Lincoln Lawyer” bestemt anbefalelsesværdig.

Titel: The Lincoln Lawyer
Original Titel: The Lincoln Lawyer
Premieredato: 14. april 2011