The lost city of z

10. august 2017 af Maria Bogensberger

The lost city of z billede

Fasinerende, smuk og spændende

The lost city of z er en autentisk film, der er baseret på virkelige hændelser. I begyndelsen af det 20. århundred bliver den unge Major Percy Fawcett (Charlie Hunnam) tilbudt at lede en ekspedition til uudforskede egne af Brasilien, Peru og Bolivia. Under første del af ekspeditionen opdager han spor af en ukendt forsvunden civilisation. Da han vender hjem tager ingen fra det etableret videnskabelige samfund hans opdagelse alvorlig. Percy Fawcett er dog fast besluttet på at drage tilbage til Amazon- junglen og på finde The lost city of z.

Inspiration
The lost city of Z (2017) er ikke den første fortælling og film, der er lavet om den berømte Britiske opdagelsesrejsende Percy Fawcett. I 2010 udgav den Amerikanske journalist David Grann bogen Jagten på den forsvundne by, som fik fantastiske anmeldelser.
Der blev bla. også i 2011 lavet en Canadisk dokumentarfilm Forsvundet i Amazonjunglen og Percy Fawcett ekspeditioner har også været en vigtig inspiration til flere andre film.

Skuespillere
Store dele af filmen er optaget i Amazonas og store skuespillere står på rollelisten. Charlie Hunnam der spiller hovedrollen som Percy Fawcett, er kendt fra film som, Crimson Peak (2015) og Kong Arthur: Legenden om sværdet (2017). Sienna Miller spiller Nina Fawcett og har medvirket i, American sniper (2014) og Burnt (2015). Robert Patterson spiller Henry Costin og er bla. kendt fra sin rolle i Twilight filmene som Edward Cullen.

Accept
Filmen The lost city of Z starter I starten af det 20. Århundred, hvor man møder den unge Major Percy Fawcett og hans kone og deres lille søn. Percy er aldrig rigtig blevet accepteret i de højre kredse pga. hans far, som havde problemer med alkohol. Percy higer efter accept og drømmer om medaljer og da han bliver tilbudt turen til Amazon af Royal Geographical Society i London, brænder håbet om anerkendelse så stærk i ham, at han efterlader sin altid støttende hustru, som nu er gravid, alene med ansvaret for børnene. Et par hårde år med livet som indsats i Amazon junglen, fører dog til fundet af spor af den forsvundne civilisation, som ingen tager alvorlig, da han vender hjem. Dette gør Percy nærmest besat. Beviser skal findes og igen forlader han sin smukke kone, der igen er gravid.

Fascinerende
Filmen gjorde et stort indtryk på mig. Med sine 141 minutter havde jeg mine bange anelser, men jeg blev overrasket. Tiden fløj afsted. Filmen var fascinerende, smuk og spændende. Optagelserne i Amazone junglen var en fryd for øjet. En kultur der ligger så fjernt fra vores og alt det ukendte, kan da kun gøre indtryk. Handlingen var spændende hele filmen igennem og jeg blev draget ind i historien.

Charlie Hunnam var den perfekte mand til at spille rollen som Percy Fawcett. Han levede sig dybt ind i rollen og til tider kunne jeg ikke helt finde ud af om jeg kunne lide ham eller ej. Hvem efterlader kone og børn i så mange år og går glip af opvækst mm. og uden at tænke på sin kones behov og drømme. Filmen var en stor og god oplevelse og det at filmen er baseret på virkelige hændelser, gør det hele meget mere interessant. Hvad blev der af ham? Alt dette ligger hen i det uvisse.

Titel: The lost city of z
Original Titel: The lost city of z
Premieredato: 4. august 2017