The Manchurain Candidate.

2. december 2004 af Henrik Andersen

The Manchurain Candidate. billede

Marco og Shaw er sammen under operation Desert Storm. Efter krigen bliver Marco overbevist om at noget gik galt ude i ørkenen, og snart kommer han på sporet af en stor sammensværgelse.

Major Ben Marco ( Denzel Washington ) er helt overbevist om at han har været med til at give den unge Raymond Shaw ( Liev Schreiber ) et skub op af den politiske karrierestige, da han og hans krigskammerater under Golfkrigen alle roste Shaw for hans heltemod og derved sikrede ham en æresmedalje. Men noget er ikke helt som det skal være, selvom Ben husker hvad der skete, drømmer han noget andet. Han har mareridt om at der er blevet udført eksperimenter med ham og hans deling. Men hvilke og til hvad nytte er han ikke klar over. Men som tiden går bliver det mere og mere klart for ham at det har noget at gøre med Shaw, der i øjeblikket er ved at stille op til vice-præsident, i en stor stilet valgkampagne. Shaws mor ( Meryl Streep ) bakker solidt op omkring hendes søn og skyr ingen midler for at få ham valgt. Ben kontakter Shaw og prøver at overbevise ham om at han er en brik i en større sammensværgelse. Shaw vil ikke hjælpe den fortvivlede Ben, der nu må tage sagen i egen hånd. Men det er ikke nemt når man er oppe imod militæret, den politiske front og en hemmelighed der for en hver pris ikke må slippe ud.
Jonathan Demme er nok mest kendt for sin fremragende filmatisering af ONDSKABENS ØJENE. Det andet kapitel i serien om Hannibal The Cannibal og den første rigtige film om AIDS problematikken, hvori i Denzel Washington også havde en af rollerne.
Denzel Washington der sidst var med i Tony Scotts MAN ON FIRE, men også er kendt for en lang række andre fine roller er Ben Marco. Han siger om rollen: Når man skal spille en rolle som allerede er blevet fremstillet af en anden skuespiller, så må man tage stilling til om den fremstilling vil have værdi for ens tolkning, forklare han. Jeg valgte derfor ikke at se den gamle indspilning, så min opfattelse af Marco ville være min helt egen. Min karakter er meget kompleks, han har mange konflikter. Blandt andet at man har hjernevasket ham til at vide hvad han skal sige, men ikke hvad han skal føle.
Liev Schreiber's karakter Raymond Shaw oplever en lignende splittelse. Raymond er en modvillig heltefigur, hvis berømmelse til hans store fortrydelse sætter skub både i hans politiske karriere og hans mors ambitioner. Men selvom hans kommende position vil give magt er han stadigvæk magtesløs overfor hans mors vilje. Hun vil altid styre ham og næsten træffe alle beslutninger for ham. Shaw karakteren er en sørgelig person, en menneskelig brik i et stort politisk spil, hvor menneskeliv er billige og hvor det kun gælder om at komme fremad og opad karrierestigen.
Eleanor Prentiss Shaw er indbegrebet af ordsproget: Bag enhver stor mand står en kvinde. Meryl Streep siger om rollen: Jeg elsker den måde hvorpå hun er beskrevet i manuskriptet: " Uden alder, med bløde kurver, der skjuler skarpe klør og en rygrad af titanium ".
THE MANCHURIAN CANDIDATE er en genindspilning af en film med samme titel fra 1962. dengang var det instruktøren John Frankenheimer der stod bag roret, og det kom der en fremragende film ud af. I hovederollerne dengang var så store stjerner som Frank Sinatra, Laurence Harvey og Angela Lansbury. I 1962 var det selv sagt ikke Golf krigen der var omdrejningspunktet for handlingen, men en anden af Amerikas ømme punkter, Korea Krigen.
Begge film er baseret på en roman af Richard Condons.

Et centralt begreb i filmen er hjernevask. Plottets troværdighed afhænger derfor af, hvordan og i hvor høj grad det er muligt at udøve kontrol over andre menneskers hjerner. Instruktøren Jonathan Demme, sikrede sig derfor støtte fra den nyeste forskning på området. Det skræmmende ved filmen er at der ikke er overdrevet i forhold til hvad der i dag kan lade sig gøre. Historien viser hvor sårbar vores hjerner er overfor ekstrem manipulation, både negativ og positiv. Vores erindringer er spinkle og letpåvirkelige og grundlæggende er denne film en meget skræmmende og virkeligheds baseret Pandoras æske om hjerne manipulation. Den fortæller os at al den viden om hjernens opførsel findes derude, og at hvis den bliver brugt umoralsk, så kan hvad som helst ske.
Jonathan fortæller med THE MANCHURAIN CANDIDATE en spændende og medrivende politisk thriller om magtmisbrug og manipulation i højeste gear.
Alle skuespillerne, selv de mindste biroller er perfekt besat. Nogle af karakterne, som feks. Shaws mor er skrevet meget ekstremt og Meryl Streep giver den virkelig gas på en til tider lidt overdrevet facon. Men det passer måske fint ind i rollen. Hun vil i hvert fald blive husket for hendes moderrolle. Selvom den til tider godt kan virke lidt forvirrende, så hænger det hele trods alt sammen i den sidste ende. Flere gange under filmen sad jeg og tænkte på hvordan de mon skulle finde en slutning på den her historie. Og ja, det lykkedes desværre heller ikke at holde spændingen helt til sidst. Den løber lidt ud i sandet og forudsigelserne står næsten i kø, for at blive afsløret. THE MANCHURAIN CANDIDATE er med en spilletid på 130 min også lige en anelse for lang. En halv time kortere og en lidt strammede fortalt historie ville have pyntet på den. Men alt i alt en god og positiv oplevelse. Absolut en af de bedre amerikanske film om sammensværgelser i Guds Eget Land.

Titel: The Manchurain Candidate.
Original Titel: The Manchurain Candidate.
Premieredato: 3. december 2004