The Office – Sæson 1 (US)

12. december 2006 af Mads Bluhm

The Office – Sæson 1 (US) billede

Sjov og frydefuldt pinlig, amerikansk serie, der dog ikke når op på siden af sit britiske forlæg.

Hvor pinlig kan ens chef være? Kan ens irriterende kolleger langsomt drive én til vanvid? Er der nogen mening i det trøstesløse og kedelige kontorarbejde med at sælge papirvarer? Og kan en tv-serie, der handler om netop disse ting, på nogen måde være hylende morsom?

Svaret er ja. Det blev første gang gjort med den britiske serie af samme navn fra 2001 og nu igen med den amerikanske genindspilning af The Office.
Serien udspiller sig ikke i lækre omgivelser, der er intet actionfyldt tempo og heller ingen smukke og spændende personligheder. Derimod foregår den på kontoret i en papirvarevirksomhed. Den skildrer de ansattes grå hverdag, og medarbejderne er ganske almindelige kontornussere, måske med et par enkelte undtagelser. Serien er indspillet som en mockumentary, og medarbejderne er godt klar over kameraets tilstedeværelse. Optagelserne sker, netop som virksomheden står over for nedskæringer, der i sidste ende nok vil lede til fyringer. Mens chefen Michael Scott (spillet af Steve Carell) forsøger at tækkes kameraet og at være verdens bedste chef for sine ansatte, hvilket efter hans mening lykkes til fulde, forsøger han samtidig at navigerer udenom at tage afgørende og ubehagelige beslutninger.

Den selvcentrerede chef Michael, der fuldstændig mangler indlevelsesevne og situationsforståelse, samt den lettere psykotiske, magtliderlig medarbejder Dwight (Rainn Wilson) står for mange af de tåkrummende, pinagtige optrin på kontoret. I modspil til receptionisten Pam (Jenna Fischer) og den sympatiske Jim (John Krasinski), der begge drømmer sig væk fra deres monotone og udsigtsløse arbejde, opstår mange af de pinlige episoder, der samtidig er enormt morsomme, fordi Dwight og Michael opfører sig så helt og aldeles horribelt overfor deres kolleger, at det næsten gør ondt at være vidne til.

Den britiske forgænger
Kun det første afsnit er mere eller mindre identisk med den engelske udgave. Derefter tager den amerikansk The Office fat på mere amerikanske problemstillinger og tabuer og bevæger sig væk fra forlægget. F.eks. er vi med til mangfoldigheds-dag, der skal mindske de racemæssige fordomme på kontoret, men som i stedet ender i gråd og pinlig tavshed. Målet med at komme fordommene overfor etniske minoriteter til livs mislykkes helt og aldeles, især fordi Michael og Dwight er så himmelråbende fordomsfulde, at det grænser til racisme. Også basketballturnering mellem lagergutterne og kontorpersonalet er selvfølgelig taget ud af den amerikanske kultur, og her udstilles personernes overivrige fokus på at vinde, og Michael viser sig som en utrolig dårlig taber.

Der er ingen tvivl om, at chefen Michael Scott (spillet af Steve Carell) er mindst ligeså irriterende og selvglad som engelske David Brent (Rich Gervais), og der er da også meget pinlige momenter i den amerikanske The Office. Desværre når den amerikanske udgave ikke helt op på siden af den engelske, hverken hvad angår pinlighed eller komik. En af de rigtig sjove ting i den engelske version, nemlig når Dawn og Tim tager tykt pis på Gareth og spiller på hans storhedsvanvid og spørger til hans tid i hjemmeværnet, er desværre ikke blevet overført så vellykket til den amerikanske. Her kredser den tilbagetrukne men charmerende kontornusser Jim stadig om receptionisten Pam, men Jims drillerier overfor Dwight er ikke nær så stor en del af serien.

Der er dog stadig mange grin at hente i den amerikanske The Office. Og der er også mange tåkrummende øjeblikke. Det er denne kombination, som karakteriserer den engelske The Office, og som altså er lykkedes at overføre til den amerikanske.

Ekstramateriale
På disken findes en række slettede scener til hvert afsnit, som er ganske underholdende at se igennem, om end man godt kan se, hvorfor mange af dem endte på klippebordet.

Billede og lyd
Da The Office som skrevet er optaget som en mockumentury, er hverken billede eller lyd noget at skrive hjem om, og det er netop meningen.

Det korte af det lange
Hvis man allerede har set den engelsk udgave, kan man passende få sine abstinenser stillet med den amerikanske, som ikke er helt så god, men som til gengæld fortsætter længere end sin engelske stamfader. De er i øjeblikket i gang med sæson 5 i Amerika. Hvis man derimod ikke har set den engelske The Office, så skal man glemme alt om denne amerikanske substitut og løbe ned i sin nærmeste DVD butik, for dét er humor, som ingen bør gå glip af!

Universal Pictures.

Titel: The Office - sæson 1
Original Titel: The Office - Season 1