The Originals: The Complete Second Season

5. marts 2016 af David Lund

The Originals: The Complete Second Season billede

God underholdning der desværre mangler udvikling.

Det er måske gået en del menneskers næser forbi, at “The Vampire Diaries” har fået et spin-off ved navn “The Originals”. ”The Vampire Diaries” har da også kun nydt moderat succes i Danmark, men i hjemlandet er den blevet hyldet af teenagere og voksne i massevis. Faktisk i så høj en grad, at seertallet nærmer sig søsterserien ”True Blood”, som velsagtens er den vampyrserie, vi kender bedst til herhjemme. De er nemlig alle tre vampyrserier – dog med hver deres udgangspunkt. ”True Blood” var utrolig grafisk og voksen i sine temaer, selvom de fleste måske vil argumentere for, at den blev en kende for fjollet med tiden. ”The Vampire Diaries” er en vaskeægte Young Adult serie, som i den grad hylder romancer (hele hovedplottet er opbygget omkring en). ”The Originals” er derimod et familiedrama med gangster-tendenser. Naturligvis med vampyrer som det ekstra krydderi der gør, at det hele ikke bare føles som tidligere lignende serier.

Uden at afsløre for meget (hvis man nu ikke har fået set første sæson), starter anden sæson med hævntogt. Krigen mellem varulvene og vampyrerne er oldgammel (og ganske typisk for genren), og cliffhangeren fra første sæson bliver her hurtigt forløst. Der er dog noget nyt i New Orleans – Hayley (Phoebe Tonkin) og Klaus’ (Joseph Morgan) baby er landet! Den baby bliver snart udsat for fare, da flere har interesse i den, og ikke engang vampyrerne er helt bekendt med dens kræfter.

Imens ”The Originals” bestemt er en forbedring af ”The Vampire Diaries”, der allerede begyndte at træde vande i anden sæson, virker serien som helhed stadig en anelse flagrende. Den har svært ved at fidne sit egentlige fodfæste i sin fortælling, og fuldstændigt løsrive sig fra den originale serie. Udgangspunktet er dog glimrende, og det er skam interessant at følge de ”originale” vampyrer – mest af alt fordi flere af karaktererne har en mystisk tvetydighed over sig. Første sæson havde dog svært ved at komme i gang, og anden sæson her virker uforløst. Enkelte afsnit virker endda en anelse som de velkendte ”X-Files” monster of the week episoder samtidig med at de skal hænge sammen med resten af episoderne. Dét fungerer slet og ret ikke. Da hekse f.eks. endnu engang bliver blandet ind i fortællingen ca. halvvejs igennem, begynder serien nøjagtigt som ”The Vampire Diaries” at træde vande. Og det er synd. Synd fordi serien her virker til at have mere på hjerte, men skaberne simpelthen ikke har turde tage de store chancer.

Det er dog absolut ikke helt forfærdeligt i anden sæson af ”The Originals”. Karaktererne er et lyspunkt imens spændingen i de første og sidste par afsnit er glimrende udført. Der er bare en anelse for meget fyld rundt omkring, hvor en strammere fortælling med nogle mere interessante bihistorier ville have hjulpet en hel del. Det kan endda være, at mange af de detaljer, man ser sig sur på, er fordi man kan drage paralleler med ”The Vampire Diaries”. Med andre ord – hvis du ikke har set ”The Vampire Diaries”, kan det måske hjælpe at hoppe direkte til ”The Originals”, da det bestemt er en mere veludført serie. Dog er disse detaljer svære at se igennem fingrene med, da der rundt omkring opstår alvorlige irritationsmomenter med genkendelige karakterer og temaer, som man helst skulle have undgået. Dog er kampen om de forskellige kvarterer i New Orleans samt mystikken om babyen heldigvis med til at holde fat i en, og selvom man godt kan se, at mange ting ikke fungerer i anden sæson af ”The Originals”, bliver man alligevel hængende indtil slutningen. Man hungrer stadig efter svarene. Og naturligvis slutter det af med endnu en cliffhanger, der gør, at man også snupper tredje sæson, når den engang dukker op.

Billede & Lyd – 5/6

Billedet er skarpt med fine farver og masser af detaljer. Især close-ups er imponerende, men de mørke scener er ligeså, da detlajerne ikke forsvinder af den årsag. Serien er bedst at se i mørket med lyden skruet helt op, for lydeffekterne er vel nok det mest imponernede ved denne udgivelse. Der er masser af smæk og bas i dem, hvilket gør choksekvenserne endnu mere effektive. Dialogen er også rent igennem, selvom kontrasten mellem effekter og dialog måske er en anelse for stor.

Ekstramateriale – 3/6

Ekstramaterialet har sammelagt ca. halvanden times spilletid, hvoraf en halv time er dedikeret skuespillerne på Comic Con i USA. Den del er absolut mest for fans, da det mest består af en bunke skrigende teenagere. En web-serie bestående af 4 afsnit på hver to minutter, giver et fint indblik i karaktererne og begivenhederne før sæson 2 af ”The Originals”, og er absolut værd at se. Måske endda før man går i gang med anden sæson. Interviews er der også et kvarters tid af, og imens der er en smule rygklapperi, er de nu også ganske fornøjelige. De slettede scener er et must for fans, Måske tilføjer de intet nyt, men de udvider alligevel historien en smule. Til sidst er der et Gag reel, der sagtens kan ses, hvis man eftersøger et billigt grin. Der mangler en masse optagelser bag kameraet, som kunne give lidt indblik i skabelsen af serien, samt nogle kommentarspor der kunne klargøre en masse detaljer.

Warner Home Video.

Titel: The Originals: The Complete Second Season
Original Titel: The Originals: The Complete Second Season