The Ring - 3 Movie Collection

28. juni 2017 af Jesper Poulsen

The Ring - 3 Movie Collection billede

Så kan du godt begynde at bide negle. Nu kan du investere i en boks med alle tre film om Samara, der signalerer at du er på spanden, hvis hun kravler ud gennem din tv-skærm. Pas godt på!

I 2002 fik Gore Verbinski (Pirates Of The Caribbean, The Lone Ranger, Rango) til opgave at lave en amerikansk version af det japanske gyser-fænomen Ringu. Det slap han særdeles godt fra, for filmen The Ring formåede også at få sat sit tag det vestlige publikum. 3 år efter dukkede der så en efterfølger op, bare kaldet The Ring 2, hvor roret var overladt til Hideo Nakata (instruktøren af de to første japanske versioner). Siden har der været ret så stille omkring The Ring, og heldigvis for det vil sarte sjæle nok sige, for så slap man da for Samaras rædsler så længe. Nu er den så gal igen, for mysteriet om The Ring er langt fra afsluttet. Et kapitel videre i sagaen om den langhårede pige som slår videobåndseere ihjel efter syv dage.

Er du helt blank på hvad jeg taler om, så er det nu godt at du kan få hele The Ring-trilogien i samme boks. The Ring er centreret om en vandrehistorie om et videobånd der dræber. Når du har set indholdet, så ringer din telefon, og en spooky stemme hvisker ”7 dage”. Ja, det er alt hvad du har tilbage at leve i. Det sker for 4 teenagere, hvilket bliver en sag som den opsøgende journalist Rachel Keller (Naomi Watts – King Kong, The Impossible, Twin Peaks – The Return) tager sig af. Hun finder frem til videoen, ser den og efterlades så blot 7 dage tilbage at leve i, med mindre hun kan finde årsagen bag. Et kapløb med tiden for at få lagt puslespillet, og en skræmmende sandhed om en lille piges pinsler dukker frem. The Ring var i særklasse for sin samtid, hvor den blandede en perfekt omgang mystik, spænding, thriller og i høj grad gys. Man blev lige så grebet af filmen, som de stakler inde i filmen som kiggede på dødbringende vhs-kassetter.

Derfor var glæden stor da år 2005 bød på en fortsættelse, hvor Naomi Watts gentog rollen som Rachel Keller. Her er hun og sønnen Aidan flyttet for at komme på afstand fra de gruopvækkende oplevelser, men Samara som ånden hedder, er på ingen måde stedt til hvile, og dukker igen op, hvilket tvinger Rachel ud i en nervepirrende og uhyggelig kamp for at redde sit og sønnens liv. The Ring 2 var en god film, men nåede ikke den førstes sitrende ubehag. På en række områder var der en sjat mere action forbundet end rendyrket gys.

Nu skriver vi så 2017. Der er gået 12 år, og handlingen i tredje omgang The Ring – betitlet Rings – følger vi ikke længere Rachel. Til gengæld er handlingen centreret om en professor på et college, der er kommet i besiddelse af VHS-båndet. Han får omdannet det skumle bånds indhold til en pc-fil, og lader nu en række at sine studerende se med. På den måde håber han på at kunne viderebringe ”smitten” og dermed selv slippe med livet i behold. To af disse er Julia og Holt, men der er for Julias vedkommende et lille aber dabei. Hun får nogle drømmesyn, som gør at hun ser en forlænget version af filmen. Disse nye brudstykker forsøger hun at samle til at få yderligere oplysninger om Samara og dennes opvækst. Det leder hende og Holt til en blind præst, som kan hjælpe med til at afdække hvad symboler og visioner kan betyde for den samlede gåde. Rings er måske nok mere i thriller-genren end decideret gys, men du vil stadig kunne få nogle solide hop i sofaen, når den hvide skikkelse med det lange sorte hår igen er på spil.

Som samlet trilogi er The Ring dog et sikkert kort, når det gælder uhygge og underholdning. Det er en af de mest vellykkede adaptioner jeg har set i min tid, og selvom jeg har set den første film op til flere gange, så kan jeg stadig blive ved med at finde små nuancer, spor og detaljer som er med til at fastholde filmen som en veldrejet genrefilm når de er bedst.

Alle 3 skiver indeholder bonusmateriale som hver især dykker længere ned i legenden om den mishandlede pigeånd, der kravler ud af din medieplatform og tager dig af dage. Der er nok at give sig i kast med. Lad mig afslutningsvis lige binde en krølle på filmene individuelt i form af stjerner og så samle det i en tilsvarende konklusion. The Ring (2002) får topkarakter. I starten af 00’erne var den enehersker, hvad angår originalitet for sin genre. The Ring Two (2005) var nærmest en umulighed at få op på samme niveau, men mindre kan også gøre det. Det er i hvert fald underholdende at følge vores figurer og den mystik de er omgivet af, så den lander på 4 stjerner. Det skal der også gå til Rings (2017), som skifter spor og sætter et tilsvarende godt plot op og lader nye kræfter lege detektiv med lommelygte. Samlet set kan jeg ikke undlade andet end at tildele 5 stjerner for trilogiens evne til at gøre sig interessant uden at ryge i klichéer og tomgang. En boks designet til enhver gyser- og suspence-fan!

Titel: The Ring - 3 Movie Collection
Original Titel: The Ring - 3 Movie Collection
Premieredato: 22. juni 2017