The Scorpion King

25. april 2002 af Jelena Durovic

The Scorpion King billede

Alle folkeslag lever i frygt for den blodtørsdige Memnon, som er ved at sikre sig herredømmet over den for ham kendte verden ved hjælp af en smuk seerske. Kun en mand kan stoppe ham..

Memnon er en målrettet og samvittighedsløs hersker, hvis plan er at udslette alle dem, som ikke vil overgive sig og acceptere ham som deres herre. De få folkeslag som har formået at undslippe hans hær er nødsaget til at arbejde sammen og glemme deres indbyrdes uenigheder. Deres ledere beslutter sig for at leje Mathayus, en akkader som holder sig i live ved at fungere som en lejesoldat. Hans opgave bliver at finde Memnon og hans seerske Cassandra, som rygtes at være den egentlige grund til Memnons sejre. Hun er kendt for at kunne se fremtiden, og menes at lede Memnon til hans sejre ved at fortælle ham hvem han skal angribe hvornår, for at udslaget skal blive ham belejligt. For at stoppe dette bliver Mathayus hyret til at slå denne seerske ihjel. Men da han bliver forådt og Memnon finder ud af at Mathayus kommer, overlever han blot fordi Cassandra, som han skal dræbe, redder hans liv. Straks befinder Mathayus sig i en kompliceret situation. Skal han slå hende ihjel eller gengælde den gode gerning og lade hende leve? Mathayus kidnapper hende for at hun ikke længere kan hjælpe Memnon, velvidende om at Memnon vil sende alle hans soldater efter hende. En lang og smertefuld kamp om herredømmet begynder….

’The Scorpion King’ er en yderst spændende og actionpræget film. The Rock, som spiller Mathayus er med sin imponerende fysiske fremtoning perfekt som den soldat og helt, som han spiller. Mange sammenligner ham med Arnold Scwarzenegger i starten af hans karriere og især i filmen Conan, som i øvrigt minder en del om ’The Scorpion King’. Lighederne er faktisk ikke til at overse. Fulde af smarte replikker, overdrevne landskaber og umulige stunts er begge disse actionbrag ægte eventyr film. Dét, og ikke en tand andet. ’The Scorpion King’ er stærkt forudsigelig og ikke det mindste troværdig. Men om den er underholdende? Det kan i tro. Hvis man vil have givet de små grå en ferie på halvanden times tid så er ’The Scorpion King’ bestemt velegnet. Jeg kan garantere at ens hjerne ikke vil blive overanstrengt. Men lattermusklerne kan jeg ikke sige det samme om…

Titel: The Scorpion King
Original Titel: The Scorpion King
Premieredato: 25. april 2002