The Shape Of Water 4K Ultra HD

14. juli 2018 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The Shape Of Water 4K Ultra HD billede

Årets store Oscar-vinder er en absolut perle, som vil underholde og imponere dig. Definitionen af en ukompliceret produktion, som bare er en god film, og disse hænger ikke længere på træerne...

Her er den så. The Shape Of Water vandt den mest prestigefyldte Oscar af dem alle, nemlig den for bedste film. Derudover vandt filmen 3 andre Oscar-statuetter, og var desuden nomineret til yderlige 9, heriblandt det absolut fremragende cast i form af Sally Hawkins, Octavia Spencer og Richard Jenkins. Det er også lige værd at nævne at vores egen danske fotograf Dan Laustsen var nomineret for bedste cinematografi for filmen om den utrolige kærlighedshistorie mellem den stum rengøringsdame og det fiskelignende væsen som holdes fanget på hendes arbejdsplads.

Ja, det er ikke en arbejdsplads som alle andre. Nærmere fortalt et statsligt laboratorie, som offentligheden ikke kender til. Her testes og afprøves flere mystiske ting – og en af dem går altså ud over den amfibiske skabning, som holdes indespærret i en aflåst vandtank. Vi befinder os under Den Kolde Krig, og Elisa, som kvinden hedder, er stum og bor alene i en lejlighed oven over en biograf. Hun bliver vidne til de voldsomme pinsler ”fiskemanden” udsættes for, og hun får omgående medlidenhed med ham. Hun begynder i det skjulte at opsøge ham ved at holde pauser i området nær hans vandtank, og de udvikler et stærkt bånd. Elisa ser til sidst ingen anden mulighed end at befri ham fra hans sørgelige omstændigheder, og til det får hun hjælp af Giles (hendes nabo) og Zelda (kollega på jobbet), men det falder ikke i god jord hos laboratoriet, og i særdeleshed hos den afskyelige agent Strickland (Michael Shannon), som indleder en sand menneskejagt på Elisa og co. Hun har samtidig nok at gøre med at holde ham skjult, men også sørge for at han i det hele taget kan tåle at være uden for sit våde element.

Det er mesterlige Guillermo Del Toro (Pan’s Labyrint, Hellboy, Crimson Peak) som har orkestreret den eventyrlige og dramatiske film. Han har ladet sig inspirere af den gamle The Creature From The Black Lagoon, og digtet en form for ny historie og skabt nye rammer for at dvæle ned i en fortælling om et anderledes væsen placeret i vores verden. Del Toro har ”lånt” gode gamle Doug Jones (igen – han medvirkede også i Hellboy og Pan’s Labyrint) til den tavse mandlige ”hovedrolle”, som står så godt overfor en lige så tavs kvindelig figur. Dejligt er det også at se Michael Stuhlbarg på rollelisten. Han havde en særdeles travl sæson, og valgte tilsyneladende de helt rigtige film at bidrage til, for ikke alene er han jo altså ombord på årets helt store Oscar-vinder, men han var altså også med i The Post og Call Me By Your Name (sidstnævnte anmeldt for nyligt her på Cinemaonline), som begge også var Oscar-nominerede i indeværende år.

I en tid hvor alle Oscar-nominerede film nærmest spyttes ud til hjemmebiografen på samme tid (du kan snart læse anmeldelser af Three Billboards Outside Ebbing Missouri, Darkest Hour, The Florida Project, The Disaster Artist), så er der et fint grundlag for at holde dem lidt op mod hinanden. Jeg kan sagtens argumentere for at The Shape Of Water vandt den store titel. Den rørende og universelle kærlighedshistorie mellem to parter, som ingen rigtig – på hver sin måde – tager alvorligt, er en uforglemmelig oplevelse. Sådan en rigtig tidløs klassiker, ja det er der i hvert fald potentiale til. Samtidig er The Shape Of Waters store styrke at den er ukompliceret og ligetil, men indeholder alle de rigtige underholdningselementer til at lægge sig til rette på øverste hylde, og være et hit hos begge køn og flere aldersgrupper. Hurra for Del Toro og hans hold. Her kvitteres naturligvis med 6 flotte stjerner.

På bonusmaterialet kan du kigge nærmere på kunstneren James Jeans arbejde på filmen. Du kan også se et par scener dissekeret ned til mindste detalje og lære mere om, hvordan det er at skabe så storslået et eventyr sat i rammerne for en meget bekymrende samtid.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: The Shape Of Water 4K Ultra HD
Original Titel: The Shape Of Water 4K Ultra HD