The Wedding Ringer

19. september 2015 af Nikolaj Sonqvist

The Wedding Ringer billede

Ensom mand hyrer kæk forlover til drømmebryllup… og det var så det.

Hyr en forlover
Efter at Doug Harris (Josh Gad) har endevendt sin telefonliste med gamle skolekammerater og perifere bekendtskaber, må han indse, at han nok ikke har nogen forlover til sit forstående bryllup. Eller nogen venner i det hele taget. Da Doug har scoret den uopnåelige drømmepige vil han ikke tabe ansigt, og hyrer derfor Jimmy Callahan (Kevin Hart) fra firmaet Best Man Inc. til at spille hans forlover og til at finde de seks andre manglende venner, som Doug har lovet sin kone vil være tilstede ved brylluppet om to uger.

Jimmy, eller Bic Mitchum som er hans dæknavn bliver, insisterer på, at det er ren business, når han agerer forlover, og man er ikke bedste venner bagefter. Men måske kan der gøres en undtagelse med Doug? Og måske lærer Doug en ting eller to om sit eget forestående ægteskab, om at hele scenariet i virkeligheden ikke er så drømmepige-agtigt, som han hele tiden har bildt sig selv ind.

Forglemmelig
Det er Jeremy Garelicks første film som instruktør, men har tidligere skrevet manuskriptet til The Break-Up (2006). The Wedding Ringer ligger sig i tradition med de såkaldte rom-coms, romantiske komedier. Ja, vi kan bare sammenligne med lignende titler The Wedding Singer (1998) , The Wedding Planner (2001), Wedding Crashes (2005) og The Wedding Date (2005). Selvom hundredevis af andre kunne ligeså være nævnt, så skal det siges med samme, at The Wedding Ringer ligger sig blandt de bageste og mest forglemmelige af slagsen.

Selvfølgelig er stereotyperne den homoseksuelle bryllupsplanlægger, den misfornøjede svigerfar og den upassende bedstemor til stede, ledsaget af moderne popmusik (Will.i.am, Bruno Mars) og en gang imellem humor under bæltestedet. En lille teaser til sidstnævnte er scenen hvor Doug får slikket peanutbutter af pikken af en hund…

Josh Gad (Jobs, 2013) og Kevin Hart (Grudge Match, 2013, Get Hard, 2015) spiller såmænd udmærket, mens Kaley Cuoco-Sweeting (The Big Bang Theory), som Dougs overscoring af en brud, generelt er irriterende. Af uforklarlige årsager findes de flere scener i filmen som direkte virker unødvendige og forstyrrende til plottet. Hvorfor skal vi se en fem minutter lang amerikansk fodboldkamp mellem Doug, Bic og de andre venner mod svigerfaren og hans venner? Jo jo, hvis den nu havde været sjov, men det er den bare ikke!

Lej Lej en familie
The Wedding Ringer bidrager ikke med noget nyskabende og er en film, som er hurtigt glemt igen. Næh, se hellere Lej en familie A/S (2012), som er en dokumentarfilm om, hvordan konceptet om at leje familiemedlemmer til begivenheder lever i bedste velgående i Japan. Ja konceptet eksisterer virkeligheden og det behøver vi ikke have nogen ringe rom-com til at minde os om.

Universal Pictures.

Titel: The Wedding Ringer
Original Titel: The Wedding Ringer