The World's End

1. maj 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

The World's End billede

Cornetto-trilogien afsluttes med manér

For 10 år siden valgte instruktøren Edgar Wright at lave filmen Shaun of the Dead med Simon Pegg og Nick Frost i hovedrollerne. Denne film skulle blive den første af tre i en trilogi bygget over farverne i Cornetto-isene. I starten var det egentlig ment som en joke, men seerne tog så godt imod konceptet og Shaun of the Dead blev nærmest kult. I 2007 kom anden film, Hot Fuzz, så på gaden. Shaun of the Dead havde repræsenteret den røde jordbæris pga. det store forbrug af blod, mens Hot Fuzz repræsenterede den blå originale is, pga. dens polititema. Nu er vi så nået til trilogiens afslutning, og med The World’s End sætter Wright, Pegg og Frost en fed streg under, at de tre kan skabe nogle af de sjoveste film vi længe har set. The World’s End er repræsenteret ved den mintgrønne farve, hvormed filmen nok skal ses for at dette kan forstås.

Filmens handling udspiller sig i den lille idylliske engelske by Newton Haven. I 1990 var de fem bedste venner, Gary King (Simon Pegg), Andy (Nick Frost), Oliver (Martin Freeman), Steven (Paddy Considine) og Peter (Eddie Marsan) på en episk pubcrawl gennem byen. En pubcrawl hvis formål var at besøge 12 forskellige værtshuse, det sidste af slagsen med navnet The World’s End. Pubcrawlen blev dog aldrig afsluttet, og derfor samler Gary dem alle i et nyt forsøg på et klare pubcrawlen. Gary er dog ikke som de andre fire. Han er aldrig kommet videre i sit liv, mens de andre har både jobs og familier, men de indvilliger dog alligevel i at forsøge igen. Alt er dog ikke som det plejer at være i Newton Haven, men er det fordi de fem venner er blevet voksne og har forandret sig, eller er det byen og dens indbyggere som ikke længere er det samme?

The World’s End fortsætter stilen fra både Shaun of the Dead og Hot Fuzz. Den starter dejlig langsomt ud med at introducere os for de fem personer, og vi finder hurtigt af, hvordan gruppen fungerer. Men alt er ikke som det ser ud til at være, og et stykke inde i filmen ændres alting. Man bliver glædeligt overrasket når filmen pludselig skifter både genre og tempo, for de hurtige klipninger har været et af trilogiens varemærker. Man skal gøre sig klar på en halvsyret oplevelse, men er man klar på det, får man en ekstrem seværdig film, som både har en velskreven dialog med masser af engelsk charme og humor, nogle imponerende slåskampe (det havde man ikke lige forventet) og nogle plottwist, som gør filmen langt mere uforudsigelig end man lige regner med.

Skuespillet er fremragende hele vejen igen, og Simon Pegg, som vi også kender fra store blockbusters som Mission Impossible og Star Trek, formår virkelig at lave en interessant karakter. Garys eneste formål i livet er at gennemføre den pubcrawl, koste hvad det koste vil, og hans higen efter dette bliver katalysatoren i filmen, hvis tempo kun skrues mere og mere op. Desuden er der en del referencer til de foregående film i trilogien (som man dog ikke behøves at have set) fx de karakteristiske hop over havehegn som forekommer i alle filmene. Kendte skuespillere som Rosamund Pike, Pierce Brosnan og David Bradley får også lov til at lege med i mindre men interessante roller.

Plottwistet skal ikke afsløres her i anmeldelsen, for filmen skal bare ses, ligesom resten af trilogien. Forhåbentlig bliver det ikke sidste gang vi ser Wright, Pegg og Frost i et samarbejde for alt fungerer når de arbejder sammen. Humoren, action-delen, dialogen og skuespillet er i top, og derfor bør man altså unde sig selv den oplevelse at se The World’s End.

Ekstramateriale
På Blu Ray udgaven af The World’s End kan man få fornøjelsen af at gense filmen med kommentarspor af instruktør Edgar Wright og skuespiller Simon Pegg. Helt klart et fortræffeligt kommentarspor, hvor man kan høre om hvilke overvejelser de har gjort sig om filmen (de har begge skrevet den). Desuden er der en omgang Deleted Scenes og en 50 minutter lang The Making of.. Alt i alt en god omgang ekstramateriale.
4/6

Universal Pictures.

Titel: The World's End