Twin Peaks - The Entire Mystery

2. juli 2014 af Nikolaj Sonqvist Skriv en kommentar

Twin Peaks - The Entire Mystery billede

Længe ventet kultserie endelig på Blu-ray!

Originalitet og forgangsserie
Når Angelo Badalamentis ikoniske tema runger ud af højtaleren, gibber straks en vemodig og trykkende følelse i kroppen. Savværkets klinger i den lille amerikanske flække Twin Peaks snurrer derudaf, mens en flammedrossel ser vemodigt til at dens landingspladser i træerne forsvinder en efter en. Vandfaldet i skoven falder brutalt, alt i mens flodens rørige vand driver langsomt ind mod bredden. Det er her, ved bredden, i udkanten af byen, at liget af den kun 16-årige Laura Palmer, byens populære og smukke prinsesse, bliver fundet indhyllet i plastik.

Den dybt originale tv-serie Twin Peaks er forgangsserie for mange af de populære tv-serier, der i dag toner frem på skærmen i de amerikanske hjem, som The Walking Dead, Dexter, American Horror Story, Justified og True Detective. Twin Peaks var teknisk og kunstnerisk en revolutionerende serie for sin tid og var den første tv-serie, som gik udover gængse serie-genrer som enten soap opera eller komedie, og kombinerede både melodrama, mystik, komedie og surrealisme på en facon, der nærmest giver en følelse af et parodisk tag på soap opera-genren. Midt i alt dens mord-mysterie og absurditeter, er der altid plads til god gammeldags hverdagsmelodrama og intriger, som man kendte det fra Dallas (1978–1991) og søsterserien Dollars (Dynasty, 1981–1989).

Soap Opera med et smil
Men Twin Peaks løftede, gennem sine absurditet og mystik, soap opera-elementerne op på et selvkritisk metalag. Selvom intrigerne mellem byens borgere i post-Laura Palmer-tiden spænder til, opbløder den Lynchske stil og absurde episoder den spændte stemning og nærmest peger fingre af melodramaet. Tv-serier som True Detective og The Walking Dead forklæder i dag på samme måde melodramaet og soap operaen i henholdsvis brutale mordefterforskning og zombie-fåreklæder, men dog uden de Lynchske absurditeter, der blev Twin Peaks varemærke i halvfemserne.

Twin Peaks er først og fremmest en mørk serie med psykologisk horror og vold, og mareridtsagtige sekvenser. Specielt Killer Bob, som bedst beskrives som et væsen, der hjemsøger Twin Peaks, er frygtindgydende og utilregnelig. Hvis man læser Laura Palmers dagbog (The Secret Diary of Laura Palmer, skrevet af Lynchs datter, Jennifer Lynch), får man samtidigt et ubehageligt indblik i Lauras dæmoner, hun kæmper med. Dagbogen blev til genstand for David Lynchs prequel til tv-serien; Twin Peaks: Fire Walk With Me, der også er inkluderet i boxsettet.

Originaliteten i Twin Peaks er øredøvende takket være skaberne David Lynch og Mark Frost, men hvor førstnævntes surrealistiske stil skinner klart igennem, specielt selvfølgelig i de seks afsnit han selv instruerede. Der er ligesom dobbelt-op på baglænstalende og dansene dværge og surrealistiske drømme-sekvenser.

Alle karaktererne i Twin Peaks har hemmeligheder og igennem serien er der en horde af karakterer og sidehistorier, som man skal holde styr på. Det er selvfølgelig ikke unormalt i dagens tv-serier, men blandet med overnaturlige og surrealistiske elementer, kræver det i den grad seerens opmærksomhed for at følge med. For ærligt talt bliver langt fra alt forklaret, men på ægte Lynch manér bliver en bold smidt ud til publikum og så er det op til dem at gribe den, hvis det da stadigvæk er en bold.

"The owls are not what they seem"
Det overordnede plot er for sin vis irrelevant og nærmere en MacGuffin. Serien handler om karaktererne, samspillet imellem dem og deres relationer, de små pudsigheder og sidehistorierne.

Serien skabte det man kalder ”the water cooler syndrome”, som er effekten en populær serie skaber, når folk næste dag på jobbet samles ved vandkøleren og taler om gårdsdagens afsnit og dermed skaber en yderligere hype omkring serien. Det betød desværre også, at der blev lagt et pres på seriens skabere til at løse Laura Palmer mordmysteriet allerede ved slutningen af første sæson. Lynch havde aldrig i sinde at løse mysteriet og det skabte splid mellem Frost og Lynch, da Frost mente de havde en forpligtelse overfor publikum at afsløre morderen. Dermed blev seriens anden sæson også væsentligt mere melodramatisk indtil Lynch tog roret i hånden og instruerede anden sæsons sidste afsnit med ekstra bizarhed.

Nu kommer så endelig Twin Peaks - The Entire Mystery på blu ray i et samlet boxset med prequel filmen Twin Peaks: Fire Walk With Me. I knivskarpe billeder og velfortjent super lyd, er dette boxsettet et must for Twin Peaks- og Lynchs fans. Endelig kan vi alle følge Kyle MacLachlans Agent Dale Coopers rejse til vel nok verdens mest mærkelig bysamfund, hvor gamle kvinder kærtegner tømmer og egrævd rekkans snælgab.

Anmeldelsen af Twin Peaks - The Entire Mystery kommer snart her på CinemaOnline.