UglyDolls

9. maj 2019 af Malene Straarup

UglyDolls billede

Bare fordi man ikke er fejlfri, betyder det ikke at man ikke kan være bedårende.

Vi starter ud på en gigantisk legetøjsfabrik, hvor man hurtigt finder ud af at de defekte dukker bliver sorteret fra og ender et sted der hedder Grimsted. Her vågner Moxy (Anna David) hver dag med håbet om at finde det barn hun tilhører ude i den store verden udenfor Grimsted. Sammen med hendes bedste venner tager hun af sted, men ender i stedet i Akademiet for Perfektion hvor alle de perfekte dukker bliver sendt videre til et heldigt barn. Her møder de Lou (Malte Ebert), som vil gøre alt i hans magt for at Moxy og hendes venner skal fejle i deres mission.

UglyDolls er instrueret af Kelly Asbury, der ligeså har instrueret Spirit: Hingsten af Cimarron (2002), Shrek 2 (2004), og har desuden været ind over flere Disney film de sidste 30 år på den ene eller anden måde. Man kan også mærke noget i filmen der minder om den velkendte Disney magi; Den flotte animation, den kække humor og et bedårende karaktergalleri. Sangene i filmen hiver også virkelig point hjem. De er søde, melodiøse og storladne, og løfter filmen fra det lidt brugte budskab om at skønhed kommer indefra, og at det er dine fejl der gør dig unik.
Historien til filmen er - tro det eller ej - skrevet af Robert Rodriguez, hvem man kender som instruktøren af ret så anderledes film som From Dusk till Dawn (1996), Once Upon a Time in Mexico (2003) og Sin City (2005). Han har dog også skrevet samtlige manuskripter til børnefilm-serien Spy Kids.

De danske stemme-skuespillere gør det virkelig godt her. Man føler dedikation til projektet, og både sange og jokes bliver fremført med indlevelse og humoristisk timing. Det eneste minus her er Søren Skos lidt monotone fremførelse af borgmesteren Ox. Pharfars pludselige rap-sange i karakteren som Ugly Dog virker tåkrummende kliché og alligevel malplaceret ved siden af de ellers så fine og melodiske sange.

UglyDolls er ikke et kendt fænomen herhjemme i Danmark, men de har været på markedet i USA siden 2002, og man kan godt se appellen i de grimme dukker med store personligheder. Filmen kan sagtens tolkes som én lang reklame for de grimme men nuttede dukker, men hvis man kan se bort fra den uafbrudte product placement, er der en sød historie at finde og et godt produkt af en film.
UglyDolls er en film for hele familien – sådan en rigtig feriehygge-film. I den lange række af film hvor legetøj fra den virkelige verden kommer til live på skærmen eller lærredet, klarer den sig udmærket med dens charme, humor og feel-good attitude.

Titel: UglyDolls
Original Titel: UglyDolls
Premieredato: 9. maj 2019