Vampire Girl vs. Frankenstein Girl

28. maj 2011 af Michael Panduro

Vampire Girl vs. Frankenstein Girl billede

Til trods for masser af blodige fontæner og lolita-komplekser mangler filmen stadig bid

Yoshihiro Nishimura, der i mine øjne ikke imponerede med den voldsomme, men i sidste ende kedelige "Tokyo Gore Police", har slået pjalterne sammen med manden bag skolepige-zombie-filmen "Stacy" og sammen har d'herrer kastet sig over endnu et kapitel i den eksplosivt voksende, nye bølge af japanske splatterfilm. Og resultatet er da også bedre end sidst.

Historien er cirka lige så gakket som vi kan forvente fra disse kanter og "Vampire Girl vs. Frankenstein Girl" lægger sig fint i forlængelse af lignende, lige så velklingende titler som "RoboGeisha", "Machine Girl" og "Alien vs. Ninja" – den er bare ikke helt så vellykket som nogle af de tre. For endnu engang gaber Nishimura for højt med en film og et manuskript der er alt for inkluderende. Der er simpelthen for mange figurer og pudsige indfald til at man kan holde et klart fokus som tilskuer og endnu engang formår Nishimura ikke at bibeholde ens opmærksomhed hele vejen igennem filmens lidt for lange spilletid.

Men bevares, her er da bestemt også underholdende indslag. Alle løjerne roterer om en japansk high school, hvor den nyligt tilflyttede Monami og skolens populære pige Keiko kæmper mere intenst end gennemsnittet om en ung herres gunst. Monami viser sig nemlig forholdsvis tidligt i forløbet at være vampyr med trylle-arme og Keikos logiske modsvar bliver at skabe sig en ny Frankenstein-inspireret krop bestående af diverse kropsdele fra myrdede medstuderende. Det hele er præcist så langt ude som det lyder og det bliver vanen tro leveret med masser af indbyrdes tvekampe, slapstick-indslag og voldsomt overdrevne blodsudgydelser.

Det er ingenlunde stor filmkunst det her og mand skal helst vide hvad man går ind til om man skal kunne have en fornøjelig aften i selskab med de to damer. Men slår man hovedet fra og kunne man lide de tidligere, tæt relaterede film, så er der ingen vej udenom Nishimuras seneste. Make-up og effekt-troldmanden Nishimura er stadig ikke helt på par med kollegaen Noburo Iguchi, hvis seneste, "Karate-Robo Zaborgar" nærmest er mere vanvittig end hans tidligere film, men filmen her er et klart skridt i den rigtige retning fra "Tokyo Gore Police". Fantasien er i højsædet hos Nishimura og de overraskende indslag er der masser af. Hvis han så også bare lige kan finde ud af at begrænse sig og levere sine film i en mere kompakt og direkte pakke, så skal det nok blive rigtig godt.

DVDen indeholder desuden en lille making of dokumentar og et slideshow.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Ent.

Titel: Vampire Girl vs. Frankenstein Girl