Venus

8. februar 2008 af Kristian Jensen

Venus billede

Kærlighed mellem generationerne…

Instruktøren Roger Michell henrykkede tilbage i 1999 publikum med den romantiske komedie ”Notting Hill” med Hugh Grant og Julia Roberts i hovedrollerne. Selvom Michells romantiske eventyr var en sjov lille historie med to af tidens allerstørste stjerner i hovedrollerne, manglede der efter min mening noget kant i historien. Det lille ekstra krydderi, som gør historien troværdig og vedrørende, var simpelthen ikke at finde i nogen af Michells film, lige ind til nu. ”Venus” hedder Michells nyeste film, og denne gang har instruktøren fået det hele til at falde på plads, da filmen står som et lille mesterværk, der bæres frem af en uforglemmelig Peter O’Toole i hovedrollen.

Maurice (Peter O’Toole) er en aldrende skuespiller, der ikke har meget at leve for længere. Sammen med sin bedste ven Ian (Leslie Phillips), får Maurice tiden til at gå med at bytte medicin, læse avis og snakke om, at verden ikke er, hvad den har været. Men da Ians niece, Jessie (Jodie Whittaker) pludselig flytter ind hos Ian, sker der noget med de to gnavne, gamle mænd.
Maurice, der for længst er blevet impotent, har en fortid som charmerende skørtejæger, og han fatter hurtigt interesse for den unge pige. I begyndelsen er Jessie afvisende over for Maurices uskyldige tilnærmelser, men langsomt åbner hun op, og de to udvikler er kærligt venskab på godt og ondt. For det er bestemt ikke nemt at være en teenager og samtidig skulle holde øje med en kæk gamling, ligesom det bestemt heller ikke er nemt at være en kæk gamling, der samtidig skal holde øje med en Bacardi Breezer-drikkende teenager.

Med ”Venus” har Roger Michell skab et lille mesterværk af en film. Historien bliver fortalt i et godt tempo, der giver tid til at karaktererne kan finde sig selv og hinanden. Replikkerne er sprælske og levende og emmer af bidende britisk sarkasme. Men det der gør ”Venus” til noget helt specielt er uden tvivl skuespillet. Valget af Peter O’Toole i rollen som Maurice er en genistreg fra instruktørens side, for hvem egner sig bedre end O’Toole, til at spille en aldrende skørtejæger?
Den 72årige skuespiller viser, at han stadig er en af de allerstørste legender inden for faget og at han, trods sin alder, stadig har et par sublime præstationer oppe i ærmet.
Rollen som Maurices bedste ven, Ian, spilles af en anden stor britisk skuespiller, Leslie Phillips, der ligesom Peter O’Toole efterhånden er blevet en legende i hjemlandet. Faktisk er det ikke første gang O’Toole og Phillips arbejder sammen, da de i 1991 spillede med i komedie ”King Ralph” med John Goodman i hovedrollen. Jodie Whittaker får sin spillefilmsdebut i rollen som Jessie, og ligesom sine ældre kollegaer, leverer hun en fabelagtig præstation i rollen som oprørsk teenager.

”Venus” er først og fremmest en film om kærlighed, men filmen handler også i særdeleshed om at blive gammel. Filmen er en livsbekræftende fortælling om to generationers møde med hinanden, og de problemer, der derefter opstår. Filmens kærlighedshistorie bliver respektfyldt behandlet, uden at det bliver vulgært og karikeret. Derimod bliver historien fortalt med stor ømhed og elegance, hvilket løfter filmen op på et niveau, der gør den yderst seværdig, jeg har i hvert fald sjældent følt mig så godt underholdt, som da jeg så ”Venus”.

Ekstramateriale
Bonusmaterialet til ”Venus” består af en lang række interviews med filmens nøglepersoner som eksempelvis instruktøren Roger Michell, manuskriptforfatteren Hanif Kureishi og producenten Kevin Loader. Der er naturligvis også interviews med Peter O’Toole, Jodie Whittaker og Leslie Phillips. Der er også blevet plads til en lille bag-kameraet-feature, hvor man får indblik i produktionen af nogle af filmens vigtigste scener. Bonusmaterialet til ”Venus” er bestemt ikke prangende, men stadig underholdende.
Som forventet af en relativ ny produktion er billedet og lyden flot overført til dvd. Alt i alt er dvd-udgivelsen af ”Venus” en god investering, alene på grund af filmens fremragende kvalitet. Ekstramaterialet er set bedre, men det er stadig underholdende.

3 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Billede: 16:9 anamorfisk widescreen
Lyd: Dolby Digital Stereo