Warcraft - The Beginning

11. november 2016 af Teddy Tofte

Warcraft - The Beginning billede

”Warcraft” blev aldrig en stor succes i biograferne, fordi traileren var forfærdelig, og måske fordi interessen for en ”Warcraft”-film ikke var der til at begynde med. Men filmen er en hyldest til 80’ernes fantasygenre og samtidig en fornøjelse for dem, der ikke kender noget som helst til spillet.

Blizzards videospil, ”World of Warcraft”, er hurtig blevet en af de helt store sværvægtere indenfor spilgenren og er med tiden blevet en klassiker på lige fod med f.eks. ”Super Mario Bros.”, ”Tetris”, ”Pac-Man” og ”Pong”. Og med en historie der består af mennesker (og andre væsner), som kæmper mod enorme orker, var det vel kun et spørgsmål om tid, før spillet blev filmatiseret. For en udestående har det virket, som om udviklingen af filmen har stået på i en evighed, indtil instruktøren af ”Moon”, Duncan Jones, trådte til og satte gang i produktionen. Han har formået at skabe en film, som er spillet værdig, og er samtidig også blevet en sværvægter inden for de film med tunge visuelle effekter (ja, ”Warcraft” er tusind gange bedre en ”Avatar”, hvis du spørger mig). Filmen blev ikke en stor succes, men adaptionen står i det mindste på egne ben og er en ganske underholdende fantasy/eventyrfilm, som nok ville have fået endnu mindre succes, hvis navnet ”Warcraft” ikke havde været en del af titlen.

I “Warcraft” (eller “Warcraft – The Beginning”, som den er blevet døbt nogle steder) er orkernes hjemverden ved at gå under. En mystisk magt, kaldet ”Fel”, er skyld i det, og den mægtige ork, Gul’Dan (Daniel Wu), organiserer de forskellige klaner og skaber Horden: en invaderende hær som bruger Fel-magien til at rejse til en anden verden, Azeroth (menneskenes verden), for at finde et nyt hjem med brutal hånd. Før befolkningen i Azeroth finder ud af, hvad det er, der foregår, kan det være, det hele er for sent. I midten af Azeroth har vi Stormwind, en militærhøjborg som bliver ledet af Lothar (Travis Fimmel) og kongen Wrynn (Dominic Cooper). Med hjælp af diverse allierede tager menneskene kampen op mod orkerne, alt imens orker fra indercirklen sætter spørgsmålstegn ved Gul’Dan.

“Warcraft” er uden tvivl et teknisk vidunder. De visuelle effekter føles ægte og blander sig perfekt sammen med omgivelserne og de menneskelige elementer. Det er nok også den eneste måde, man kan lave en ”Warcraft”-film på. Men det er ikke mere nok at have en wow faktor og masser af visuelle effekter, der skal også være kreativ og innovativ historiefortælling ind over. Så langt når ”Warcraft” aldrig helt. Historien har sine rødder i enkeltheder, men al den baggrundshistorie og mytologi – forklaret over en del årrække i spillene og bøger – kan ikke helt blive inkorporeret i en to timer lang film. Filmmagerne forsøger at proppe så meget som muligt ind i filmen, og meget af det er en mundfuld. Det kan være svært at holde styr på det hele, selvom de forsøger at skabe et logisk narrativ, og det lykkedes for dem langt hen af vejen i filmens begyndelse.

Men filmen fungerer alligevel det meste af tiden. Kernen af historien bliver ført ud i livet, som om det er et seriøst drama, og filmmageriet omkring er helt igennem professionelt. Udviklingen af persongalleriet er anstændig nok, og begge parter af konflikten får god tid og rum til at forklare sit syn på situationen. Heldigvis ender orkerne ikke med kun at være store, krigsliderlige, grønne væsner, men er ofte i stedet veludviklet karakterer med mere interessante historier end deres menneskelige modsætninger. Det er lige så meget deres film som alle de andres.

”Warcraft” er underholdende og giver dig åndenød af de tekniske aspekter. Den vil nok mere tiltale fans af spillene, men filmholdet har med ekspertise og forsigtighed forsøgt at føre nybegyndere gennem dette altomfattende univers. Der er en veletableret identitet i filmen, som uden tvivl vil få folk til at tænke på spillet, men hvis du fjerner navnet og designet, er der ikke meget originalitet til stede. Tag filmen, for hvad den er, og slap helt af i dens selskab. Nyd effekterne, actionscenerne og historien. Herfra kan den klart anbefales.

Ekstramaterialet får 5 stjerner. Der er en del materiale til stede og som altid vil det nok mest interessere fans af filmen og/eller spillene. Men alligevel giver jeg fem stjerner, fordi denne udgivelse ikke er fuldstændig rippet for ekstramateriale og fordi det i sig selv er værd at se igennem for sjov skyld.

Fraklippede scener (14 min.).
Gag reel (4 min.).
The ”World of Warcraft” on Film indeholder følgende segmenter: “Origin story” (5 min.), “The World of Talent” (6 min.), “The World of VFX” (5 min.), “Outfitting a World” (7 min.), “The World of Mo-Cap” (7 min.), “The World of Stunts” (5 min.).
The Fandom of “Warcraft” (7 min.).
“Warcraft”: The Madame Tussauds Experience (8 min.).
ILM: Behind the Magic of “Warcraft” (3 min.)
“Warcraft” teaser trailer (2 min.).

Blu-Ray:

“Warcrafts” virkelige elementer blev digitalt filmet, og filmen får meget ud af alle de tunge visuelle effekter. Resultatet er virkelig flot. De digitale elementer ser nogle gange bedre ud end de ægte ting. Orkerne er filmens utvetydige højdepunkter på blu-ray’en, som er mere end i stand til at opfange alle slags intime detaljer på figurerne. Orkernes grønne hud er utrolig robust og afslører selv de mikroskopiske hemmeligheder. Blu-ray-udgivelsen er intet mindre end en platform for, hvad der kan vises med den digitale kunst og hvad der rent teknisk er muligt i 2016. Menneskenes rustninger ser skarpe ud blandt det grønne skovmiljø og de varme indvendige værelser. Farverne er livlige, især det grønne, det blå og det blodrøde. Det her er en glimrende udgivelse fra Universal.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal.

Titel: Warcraft - The Beginning
Original Titel: Warcraft
Premieredato: 13. oktober 2016
Instruktør: Duncan Jones
Skuespillere: Clancy Brown, Ben Foster, Daniel Wu, Paula Patton, Dominic Cooper, Toby Kebbell, Ryan Robbins, Travis Fimmel, Ruth Negga, Robert Kazinsky, Anna Galvin, Ben Schnetzer, Callum Rennie, Burkely Duffield
Spilletid: 123 min.
Selskab: Universal Pictures, 2016
Genre: Adventure , Fantasi , Krig