Det danske selskab Criterionfilm – ikke at forveksle med amerikanske The Criterion Collection – har valgt at sende fem Werner Herzog-film på gaden. Og tak for det. Rart er det at se, at også herhjemme er der selskaber, der tør satse på et mindre populistisk udbud.
De fem film er alle samarbejder mellem den notorisk berygtede B-film-skuespiller Klaus Kinski og den særprægede og ganske excentriske tyske instruktør Werner Herzog.
Baseret på Georg Büchners skuespil af samme navn er Woyzeck historien om soldaten og barberen Franz Woyzeck, der kæmper med at holde galskaben og paranoiaen fra livet. Det er ikke nemt med det såvel fysisk som mentale pres, han er udsat for af omverdenen. Kaptajnen taler konsekvent i tredje person til ham, og lægen vil have, at han kun skal spise ærter. Da Woyzeck mistænker sin kone for utroskab, kammer det over, og han beslutter sig for at tage livet af hende.
Klaus Kinski er sublim og intens i rollen som den forstyrrede soldat. Det er i allerhøjeste grad Kinski, der bærer denne simple fortælling igennem og får filmen til at fremstå som en stærk beretning om et menneske, der til sidst må give efter for presset.
De visuelle virkemidler i filmen er enkle men stærke. Eksempelvis de meget statiske kamera, der med lange indstillinger indfanger galskaben uden at tvære det over lærredet med maniske stiltræk. Mange vil sikkert finde kameraarbejdet – og filmen som sådan – alt for teatralsk, men for mig at se fremstår Woyzeck som en helt igennem ond og deprimerende fortælling tilsat masser af sort humor, der ikke kan undgå at gøre indtryk. Kritikken af autoriteter kan måske virke en kende gammeldags, men den menneskelige historie er stadig gribende.
EKSTRA MATERIALE:
Biografier og trailer, der ikke er nævnt på cover. Desværre intet kommentarspor. Jeg vil give to stjerner til ekstra materialet.
Filmen er venligst stillet til rådighed af
Criterion Film.