Lego Filmen 2

30. juli 2019 af Teddy Tofte

Lego Filmen 2 billede

Fortsættelsen mangler charmen og den friske humor fra den første film

Det er altid svært at lave den perfekte fortsættelse til en succesfuld film. Så Lego og Warner Bros. har ikke rigtig forsøgt at gøre det. ”Lego filmen 2” har en langt mere direkte historie med action, eventyr og hektisk humor, som forsøger at inkorporere et lignende ”menneskeligt” tema fra den første film, som var med til at give ”Lego filmen” et dramatisk modstykke til historiens skørhed. Resultatet denne omgang er en fin og sjov film, som bare ikke helt matcher kreativiteten fra den første film. Fortsættelsen forsøger, men fejler ofte, at genskabe de essentielle elementer, men uden at arbejde alt for hårdt for at gøre noget nyt eller tilsvarende godt.

I ”Lego filmen 2” har rumvæsner angrebet Lego-byen. De har ødelagt alt, hvad der skinner, og efterlader en verden, som er en farveløs og udtørret ørken. Sådan har det været i fem år nu (lidt ligesom i ”Avengers: Endgame”, som helt urelateret har skabt en lignende situation), og de overlevende Lego-brikker forsøger at skabe en tilværelse i en dystopisk Mad Max-lignende verden, som alle young adult-læsere kan genkende. Alle, undtagen vores hovedperson Emmett (Chris Pratt), er blevet hårde og sure. Han mener stadig, at alt er super duper. Hans kæreste, Graffititøsen (Elizabeth Banks), har ikke helt den samme mening i denne nye verden. En ny begivenhed er skyld i, at bl.a. Batman (Will Arnett) bliver kidnappet til et andet solsystem, hvor en ”ond” dronning (Tiffany Haddish) inviterer dem til et bryllup. Det er en kamp mod tiden, inden dommedag er over alle Lego-brikkerne og inden hovedkaraktererne bliver hjernevasket af for meget sødme og godhed.

Det er her ved kidnapningsfasen, at filmen rammer et ømt punkt og bliver til intet andet end en samling af øjeblikke i stedet for en fuldstændig historie, hvor man forsøger at tvinge så mange nye figurer og jokes ind som muligt. Det er en svær balance at ramme, men det formåede den første film at gøre. I ”Lego filmen” flød miljøerne nemt og elegant ind over hinanden (Lego-byen, det vilde vesten, det skøre himmel-land og alle de andre) og der var et formål med det. I ”Lego filmen 2” er den nye verden etableret med det samme og den udvikler sig egentlig ikke, selvom vi kommer ud i det ydre rum og selvom ”virkelige scener” også bliver inkorporeret i historien.

Det kan ikke benægtes, at filmen er underholdende med finurlige sange, på trods af de vanskeligheder og udfordringer som filmen ikke rigtig kan overkomme. Den er farverig, musikken er fængende og karaktererne er sjove. Filmen trives på det underlige og det overdrevne, som var med til at gøre den første film en succes. ”Lego filmen 2” er fin nok. Det er den virkelig. Men den intetsigende og ulogiske historie kommer bare i vejen for alle de gode elementer, en historie som mangler kreativitet, en vision og en charme, som var med til at definere den første film.

Det må dog siges, at filmen ikke forsøger at blive en kopi af den første film, eller forsøger at genskabe den. ”Lego filmen 2” virker tilfreds med at være en kedeligere udgave og tilbyder publikummet mere af en simpel fornøjelse i stedet for en medrivende oplevelse.

4K og Blu-Ray: “Lego filmen 2” har et flot billede. Der er eksplosioner, laserskud og andre forskellige elementer, som virkelig popper frem på skærmen. Meget af filmen foregår i mørke, skyggefyldte områder, som ser lige så meget godt ud som de farverige scener. Teksturerne på eks. Emmets hår kommer klart frem i 4K, imens klodserne viser flotte detaljer i stedet for at være blot flade kasser. Der er ikke noget at klage over, hvad angår 4K-visningen, selvom jeg må indrømme, at undertegnede fandt Blu-Ray-udgaven til at være mest flot. På lydsiden er dialogen utrolig krystalklar, men bassen er ikke så dynamisk, som den kunne have været.

Ekstramateriale: 3 stjerner for dette.

”Everything is Awesome Sing-Along”. En karaoke-udgave af filmen.
”They Come in Pieces: Assembling The Lego Movie 2”. Hvordan filmen blev ført ud i livet.
”Emmet’s Holiday Party: A Lego Movie Short”. En kortfilm med hovedpersonen.
“Outtakes and Deleted Scenes”. Fraklippede scener.
“Music Video”. Musikvideo af “Super Cool”.
Audiokommentar.
“Promotional materials”. Diverse trailers.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Lego Filmen 2
Original Titel: The Lego Movie 2 - The Second Part
Premieredato: 1. juli 2019
Instruktør: Mike Mitchell
Skuespillere: Will Ferrell, Elizabeth Banks, Channing Tatum, Will Arnett, Charlie Day, Maya Rudolph, Jonah Hill, Nick Offerman, Chris Pratt, Richard Ayoade, Alison Brie, Ben Schwartz, Stephanie Beatriz, Jadon Sand, Tiffany Haddish, Brooklynn Prince
Spilletid: 107 min.
Selskab: Warner Bros., Lego, 2019
Genre: Adventure , Humor , Tegne- og animationsfilm