MacGruber

4. februar 2011 af Jesper Poulsen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

MacGruber billede

Damehår og dårlige jokes...

Måske du kan huske MacGyver fra de glade 80'ere. Tv-serien med Richard Dean Anderson i hovedrollen som special agent MacGyver, der var så teknisk fingersnild at han kunne klare ærterne uden at ty til vold og skydevåben. Nu kan du opleve en afart af samme type, nemlig MacGruber. En sand krigsmaskine, der dog ligeledes ikke bærer krudt og kugler, men som kan løse selv de mest hårdkogte situationer ved at klæde sig af og stikke en grøntsag op i måsen!

Ja, du hørte rigtigt. Vi er i prutte-genren, og det er Will Forte som lægger krop til bundesliga-hår og kikset tøj. MacGruber har et selvbillede som rangerer ham langt foran James Bond og lignende, så det er med åben pande at han kaster sig ud i at forsvare retfærdigheden. Han er dog ikke alene, da Kristen Wiig og Ryan Phillippe assisterer ham på mindst lige så skabet facon. De er modsat ikke bange for at bruge våben, kan jeg så lige hilse at sige. Val Kilmer (en gang et stor stjerne, nu afdanket fedtklump) spiller bad guy, med solbriller og hestehale. Uha uha...

Vi er her helt nede og skrabe bunden og genren action-komedie egnede sig altså bedst i de gamle dage med Frækkere End Politiet Tillader og Dødbringende Våben-filmene. Naturligvis skal man se MacGruber som en slags hyldest eller spoof i dette forhold, men der er ikke meget saft og kraft at gøre med. Normalt må ting gerne være platte i mit univers, men dette tangerer simpelthen dårlig smag. De enkelte gange jeg trak på smilebåndet undervejs, handler udelukkende om at der blev tangeret selv den mest sølle kliché.

Jeg råder normalt ikke folk til at kigge på et film-omslag og så lure efter stjerner fra diverse medier. Det fører sjældent nogen vegne, for naturligvis hamstrer udgiveren efter de medier som har givet flest. Derefter klistres de så på omslaget, for at få filmen til at ligne et mesterværk. På omslaget til MacGruber er der ingen stjerner, men kun medier som lover ”very very funny” og den slags. Ingen af medierne er altså danske, så man har måttet låne usandsynligt små referencer fra filmens hjemland, hvor der naturligvis stadig huserer folk for hvem tåbelige one-liners og uengageret action stadig er det vildeste... Til gengæld er filmen den ultimative tømmermandsfilm. Enten får du sovet rusen ud, eller også holder du dig vågen uden at skulle få brug for hjerneceller til at knække koden.

Titel: MacGruber
Original Titel: MacGruber
Premieredato: 28. december 2010