Moonrise Kingdom

13. september 2012 af Nikolaj Sonqvist

Moonrise Kingdom billede

Træn dine lattermuskler, hvis du er til sort humor

På en fiktiv ø udenfor New Englands kyst beslutter den tolvårige forældreløse outsider Sam, at opsige sin ”stilling” i spejderkorpset lejr og flygte i ly af natten. På den anden side af øen befinder sig den jævnaldrende Suzy, der er blevet træt af sin familie og også flygter. Sammen mødes de og danner par i deres bestræbelser på en bedre tilværelse. Det er dog ikke så lige til med Khakispejderlederen Ward (Edward Norton) og hans spejderkuld, den lokale øbetjent Captajn Sharp (Bruce Willis) og Suzys forældre Hr. og Fru Bishop (Bill Murray og Francis MacDormand) i hælene. Og endnu værre bliver det når Social Services (Tilda Swinton) kommer ind i billedet.

Den dobbelte oscarnominerede Wes Anderson er efterhånden synonymet for skæve komedier på den amerikanske filmmarked. Hans helt egen personlige stil skinner tydeligt igennem i film som The Royal Tenenbaums, The Life Aquatic with Steve Zissou, The Darjeeling Limited og Fantastic Mr. Fox, hvor alt fra farver til skuespil til handling er ekstreme skæve og karikerede og humoren er ofte sortere end en vinternat i Danmark.

Moonrise Kingdom følger denne vanvittige ekstreme stil fra Andersons tidligere film, hvor hvert et billede er et smukt og farverigt tableau krydret skæv sort humor, forunderlige skuespilpræstationer og en handling der så fornærmende basal, at man ikke kan lade være med at elske den, fordi filmen slipper af sted med den. Der er en vis grad cinema du look over Andersons film, hvor den visuelle orginalitet og obscure komik prioriteres mere end et fasttømret plot. Det er et eller andet sted denne kompromisløse stil, der gør Andersons film så fandens seværdige og underholdende, og hamrende morsomme.

Moonrise Kingdom er en ekstrem morsom og absurd film. Med de to debuterende børneskuespillere i hovedrollerne føles filmen som en børneeventyr, men samtidigt er den indforståede og groteske humor aldeles voksen. Det hele holdes oppe af dels Andersons faste skuespillerensemble Bill Murray og Jason Schwartzman, men i særdeleshed af Edward Norton, Bruce Willis og Francis MacDormark, der alle hjælper til at gøre filmen til en vanvittig morsom skæv komedie.

I Moonrise Kingdom slippes fantasien løs i super medrivende tempo, hvor alt kan ske og alt sker. Filmens lækre mise-en-scene krydret med en blanding af konstant bevægende kameraføring og rolige tableaubilleder giver filmen den absurde og groteske komedie. Kan man lide Andersons tidligere film, vil man elske Moonrise Kingdom.

Titel: Moonrise Kingdom
Original Titel: Moonrise Kingdom
Premieredato: 13. september 2012