Der findes vist ikke en storby tilbage på kloden, hvor slimede rumvæsner ikke har forsøgt sig med en storstilet invasion, i hvert fald ikke på film. Nu er turen så kommet til Moskva i Chris Goraks helt igennem fjollede science fiction film ”The Darkest Hour”, der netop har fået premiere på dvd.
To amerikanske computernørder ankommer til den russiske hovedstad, for at sælge deres nye program til en rig investor. Desværre bliver de tørret godt og grundigt bagi af en tidligere partner, der løber med kontrakten foran snuden på dem. Skuffede søger de to herrer tilflugt i Moskvas natteliv, hvor de støder på to søde piger, der tilfældigvis også er fra staterne. Sorgerne skylles ned med alkohol, og langsomt begynder optimismen at vende tilbage. Men så går det helt galt! Mystiske lyskugler rammer jorden, og ud springer usynlige! rumvæsner, der straks går i gang med at nakke befolkningen i Moskva. Dagene går og vores uheldige helte, der slap med livet i behold i den indledende invasion, begiver sig ud på en farefuld færd tværs over Moskva, i håbet om at finde hjælp og frelse ved en ubåd, der ligger til kaj på den anden side af storbyen. Undervejs møder de blandt andet en gruppe soldater, en ung pige og en gal videnskabsmand, der har bygget et supersonisk mikrobølge-gevær, der kan skade de usynlige rumvæsner.
Lad det være sagt med det samme ”The Darkest Hour” er ikke en særlig god film. Historien er utrolig tynd og fyldt med irriterende huller. Eksempelvis får man aldrig en fornuftig forklaring på, hvorfor rumvæsnerne er kommet til jorden. Det nævnes blot i forbifarten, at det vist er noget med jordens mineraler, som rumvæsnerne kan udnytte til deres våben. Endvidere en skuespillet tåkrummende ringe, og især Emilie Hirsch og Olivia Thirlby skuffede denne anmelder grusomt! Jeg håber virkelig, at de ellers så seværdige skuespillere, i det mindste har fået en ordentlig gage for dette makværk. På den anden side mår det også være svært som skuespiller, at kæmpe med replikker som eksempelvis ”De kom med en plan! Hvad er vores?”
Ideen med, at rumvæsnerne er usynlige, synes jeg som udgangspunkt er god, da det i teorien kunne give anledning til nogle ret suspencefyldte øjeblikke. Men desværre falder instruktøren for fristelsen, og i den sidste tredjedel af filmen afsløres væsnerne, som værende nogle blæksprutteagtige sataner, der blot er maskeret af et usynligt skjold.
Der er dog enkelte små lyspunkter i ”The Darkest Hour”. Ideen med at bruge Moskva som filmens kulisse er god, og kunne sagtens være udnyttet endnu mere. Samtidig er det en sjov gimmick, at rumvæsnerne reagerer med alt elektrisk udstyr som eksempelvis en elpære. I et af filmens mere spændende øjeblikke jages vores helte gennem et forladt butikscenter, hvor bygningens lamper tænder en efter en alt afhængigt af hvor monstret befinder sig. Det er smart tænkt og ganske underholdende.
Men desværre ændrer det ikke på, at ”The Darkest Hour” er en svær omgang nonsens, der kun med nød og næppe kan slæbe sig op på de to stjerner herfra.
Ekstramateriale
Bonusmaterialet til ”The Darkest Hour” er mildt sagt sparsomt. En række slettede scener samt en enkelt forlænget scene, var hvad det kunne blive til i denne omgang. Der er ikke noget nyt at hente i scenerne, og de fremstår mest af alt som ligegyldige.
1 stjerne ud af 6 til ekstramaterialet.
Filmen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox.