Alene hjemme på Mars
Oppe på den røde planet Mars arbejder en gruppe astronauter med at indsamle jordprøver, men lige pludselig sætter en heftig storm ind med uventet styrke og tilsyneladende dræber botanikeren Mark Watney (Matt Damon). Resten af holdet forlader planeten i sidste øjeblik uvidende om, at Mark ikke er død.
Mark bliver efterladt alene på Mars og nu må han forsøge at overleve på basen gennem streng rationalisering af maden og ilten, samt forsøge at komme i kontakt med NASA, der befinder sig 225 millioner kilometer væk. Men hvis Mark skulle få kontakt til NASA, vil det stadig tage dem flere år at komme tilbage og hente ham på Mars. Mark på Mars er med andre ord: på skidende.
Gravity på mars
Det er den 77-årige mesterinstruktør Ridley Scott, der står bag kameraet og det er ikke første gang han skildrer universet i en rumfilm. Sci-fi-filmene Alien (1979) og Prometheus (2012) har i forvejen vist vejen til rummet. Blade Runner (1982), som godt nok er funderet på jorden, bevidste tidligt i hans karriere, at han mestrede sci-fi-filmen.
The Martian er dog mere i stil med Stanley Kubricks Rumrejsen år 2001 (1968), Ron Howards Apollo 13 (1995), Duncan Jones’ Moon (2009) og Alfonso Cuaróns Gravity (2013). Det er gravalvorlige omstændigheder om en mand fanget i rummet, som til en vis grad bygger på realisme. The Martian har dog en langt mere opløftende tone end de nævnte film og blev blandt andet forleden nomineret til en Golden Globe i kategorien: ”Best Motion Picture, Musical or Comedy” (!).
Filmen er samtidigt blevet nomineret til hele 7 oscars for Bedste film, Bedste Manuskript, Production Design, Sound Mixing, Sound Editing, Visual Effects samt Matt Damon for Bedste skuespiller.
Videnskabeligt bevist
Men netop realismen er stor del af The Martian, idet det meste af de ting, som Mark Watney foretager sig på Mars, er bygget på videnskabelige fakta og grundig research. Det er selvfølgelig ting, som ikke helt stemmer overens med videnskaben (størrelsen af rumskibet, tyngdekraftniveauet og stormens kraft), men det er en af de mest nøjagtige film i sin genre. Og den form for realisme betaler sig meget tilbage til publikum.
Fængslende sci-fi
Filmatiseringen af Andy Weirs bestseller fra 2011 formår at holde formen hele vejen i gennem og man føler med Matt Damon karakteren hele vejen hjem. 144 minutter er måske lige i overkanten og filmen er tæt på at gentage Apollo 13-plottet hen imod i slutningen. Dertil er filmen mest vedkommende i Mark Watneys hænder på Mars og bliver mindre interessant i parallelhistorierne tilbage på jorden og i rumskibet med astronauterne, der efterlod ham. I mine øjne var det temaet om ensomhed og at blive efterladt, der virkede langt bedre i Rumrejsen år 2001, Moon (2009) og Gravity.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount
Ekstra materiale
Signal Acquired: Writing and Direction
Occupy Mars: Casting and Costumes
Gag Reel
Ares III: Farewell
The Right Stuff
Ares: Our Greatest Adventure
Leave Yor Mark
Bring Him Home